Investigation of pause in oral reading fluency assessment

Authors

  • Maíra Anelli Martins Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, FFC/UNESP, Marília, SP
  • Simone Aparecida Capellini Docente do Departamento de Fonoaudiologia e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP).

Keywords:

Reading, Reading Comprehension, Speech Language and Hearing Sciences, Students

Abstract

Introduction: Many studies about reading investigate the reading fluency as an important aspect to be observed in teaching and assessment during the learning process because of its relationship to performance in reading comprehension. Objective: This study aimed to map the pauses occurrences in oral reading of students from elementary school and their typology by perceptive evaluation of judges. Method: 97 students, two speech language pathologists and a pedagogue participated in the study. Data collection was performed with the recording of the oral production of reading and reading comprehension test, and observed the pauses taken by each student through the auditory trial of judges. Results: After statistical analysis it was observed that there was an agreement between at least two judges, but with reliability of power ranging from very low to moderate. Conclusion: These results can be explained by the variability in pause concept. These findings indicate the need for auditory training for teachers and/or clinicians.

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Author Biographies

Maíra Anelli Martins, Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, FFC/UNESP, Marília, SP

Fonoaudióloga. Mestre em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP). Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP). Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico -CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa “Linguagem, Aprendizagem e Escolaridade” e do Laboratório de Investigação dos Desvios da Aprendizagem (LIDA) do Departamento de Fonoaudiologia – FFC/UNESP – Marília (SP).

Simone Aparecida Capellini, Docente do Departamento de Fonoaudiologia e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP).

Fonoaudióloga. Livre Docente em Linguagem Escrita – Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP). Docente do Departamento de Fonoaudiologia e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP). Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Linguagem, Aprendizagem e Escolaridade” e do Laboratório de Investigação dos Desvios de Aprendizagem (LIDA) do Departamento de Fonoaudiologia – Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/UNESP – Marília (SP). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Published

2016-07-06

How to Cite

Martins, M. A., & Capellini, S. A. (2016). Investigation of pause in oral reading fluency assessment. Distúrbios Da Comunicação, 28(2). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/26421

Issue

Section

Artigos