Language development in Down syndrome: literature analysis

Authors

  • Ivonaldo Leidson Barbosa Lima Programa de Pós-Graduação em Linguística / Universidade Federal da Paraíba
  • Isabelle Cahino Delgado Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba
  • Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i2p354-364

Keywords:

, Speech, Language and Hearing Sciences, Language, Language Development, Down syndrome.

Abstract

Introduction: Down syndrome is a genetic condition resulting from the presence of an extra chromosome 21, which can generate several health problems during the development of the subject. One of these changes is the delay in language development and cognition in the child, who presents a greater deficit in expressive language than in comprehension. Therefore, early speech therapy is essential for the promotion of a better communication ability of the subject with the syndrome. Objective: This study aims to analyze the national scientific production about the development of language and communication in Down syndrome and early interventions in this population. Method: A search of databases of articles, theses, and dissertations was conducted using the “language”, “Down syndrome”, and “language development” descriptor combination. Results: A total of 106 publications were obtained, and their titles and abstracts were analyzed. After this initial analysis, it was identified that 20 studies contemplated the researched topic, and these studies were integrally analyzed. Conclusion: It was found that there is a consensus regarding the presence of a deficit in language development in children with Down Syndrome compared to the process of children with typical development; that there is greater use of gestural productions in this population, which may favor lexical acquisition; and that speech-language intervention is effective in language development in Down syndrome

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Author Biographies

Ivonaldo Leidson Barbosa Lima, Programa de Pós-Graduação em Linguística / Universidade Federal da Paraíba

Graduado em Fonoaudiologia. Mestre e Doutorando em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

Isabelle Cahino Delgado, Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ (2002) e Especialização em Patologias da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (2004). É Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB - pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING), na Área de Concentração Teoria e Análise Linguística e Linha de Pesquisa Aquisição de Linguagem e Processamento Linguístico. Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura, Escrita, Alfabetização, Letramento e Síndrome de Down, também inerentes à área de Linguística. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal da Paraíba, vinculada ao Departamento de Fonoaudiologia, na área de Linguagem; Tutora / Colaboradora do Curso de Letras LIBRAS da UAB (UFPB); Supervisora do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (MEC/UFPB) e Líder do Núcleo de Estudos em Linguagem e Fala (NELF/CNPq).

Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante, Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Pernambuco (1989), mestrado em Lingüística pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Aquisição da Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da linguagem, manhês, ensino-aprendizagem, subjetividade e interação. É Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq.

Published

2017-06-29

How to Cite

Lima, I. L. B., Delgado, I. C., & Cavalcante, M. C. B. (2017). Language development in Down syndrome: literature analysis. Distúrbios Da Comunicação, 29(2), 354–364. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i2p354-364

Issue

Section

Communication