The prevalence of oral habits in preschoolers

Authors

  • Géssica Calazans de Matos Universidade Federal de Sergipe
  • Jaqueline Carvalho dos Santos Universidade Federal de Sergipe
  • Raphaela Barroso Guedes Granzotti Universidade Federal de Sergipe
  • Kelly da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Silvia Elaine Zuim de Moraes Baldrighi Universidade Federal de Sergipe
  • Carla Patrícia Hernandez Alves Ribeiro César Universidade Federal de Sergipe http://orcid.org/0000-0002-9439-9352

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i1p68-76

Keywords:

Habits, Nail biting, Finger sucking, bruxism

Abstract

Purpose: to estimate the prevalence of oral habits of children attending pre-schools in the mid-south region of Sergipe. Method: the sample was consisted after a calculation analysis of 208 preschool children (104 females and 104 males) frequenting two pre-schools in the mid-south region of Sergipe (one public and one private), with ages from two to five years, of both genders. Through an individual form given to their families (part of the clinical history of MBGR Protocol in GENARO et al., 2009), the amount of pre-school children who have oral habits was verified (pacifier, bottle, finger, teeth clenching, tongue suction, bruxism, moistening of lips, nail biting, biting oral mucosa and objects) for further estimate of the prevalence of these habits. The guardians of the participants signed a consent form. The data were submitted to the Equal Proportions and Chi-square tests, adopting a significance level of 5%. Results: there was a high prevalence of oral habits (87.02%), and the bottle-feeding the habit with the highest incidence in the study group. The habit of biting objects was more common in females in public pre-school education, statistically significant differences were not revealed in the relation between the other habits and gender. Digital sucking was associated with younger age groups (2 and 3 years), and bruxism with the higher (4 and 5 years). Conclusion: the high prevalence of harmful oral habits in preschoolers justifies an interdisciplinary action as soon as possible, so that there is no negative impact on the development of the skull-oro-cervical complex and, consequently, on the oral functions.

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Author Biographies

Géssica Calazans de Matos, Universidade Federal de Sergipe

Fonoaudióloga clínica, graduada pela Universidade Federal de Sergipe, campus Prof. Antônio Garcia Filho, Lagarto, Sergipe, Brasil.

Jaqueline Carvalho dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Fonoaudióloga clínica, graduada pela Universidade Federal de Sergipe, campus Prof. Antônio Garcia Filho, Lagarto, Sergipe, Brasil.

Raphaela Barroso Guedes Granzotti, Universidade Federal de Sergipe

Dra., Docente e coordenadora do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe, campus prof. Antônio Garcia Filho, Lagarto, Sergipe, Brasil.

Kelly da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Dra. e Docente do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe, campus prof. Antônio Garcia Filho, Lagarto, Sergipe, Brasil.

Silvia Elaine Zuim de Moraes Baldrighi, Universidade Federal de Sergipe

Dra. e Docente do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe, campus São Cristóvão São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Carla Patrícia Hernandez Alves Ribeiro César, Universidade Federal de Sergipe

Graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1984), especialização, mestrado e doutorado em Distúrbios da ComunicaçãoHumana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1986, 1992 e 1998 respectivamente). Em 2006 concluiu a especialização em Ativadores de Mudanças,pela FioCruz (Ministério da Saúde) e em 2010 concluiu especialização em Motricidade Orofacial (Cefac/SP). Coordenou os cursos de Fonoaudiologia (2000 a 2011) e o Núcleoda Terceira Idade (2010 a 2011) da Universidade Metodista de São Paulo, sendo que participou como docente do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Odontologia:área de Concentração em Ortodontia (2009 a 2011) e de cursos de especialização (Ortodontia e Psicopedagogia) e de graduação em Relações Públicas. Foi docente doPrograma PARFOR-Pedagogia (2011 a fevereiro de 2012), oferecido pelo Centro Universitário Santo André e do curso de especialização em Psicopedagogia. Atualmente éprofessora adjunto 1 do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Sergipe, campus Lagarto.

Published

2017-03-27

How to Cite

Matos, G. C. de, Santos, J. C. dos, Granzotti, R. B. G., Silva, K. da, Baldrighi, S. E. Z. de M., & César, C. P. H. A. R. (2017). The prevalence of oral habits in preschoolers. Distúrbios Da Comunicação, 29(1), 68–76. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i1p68-76

Issue

Section

Artigos