Computerized auditory training in an adolescent with neurofibromatosis type 2

Authors

  • Eduarda Pazini Universidade Federal de Santa Maria
  • Pâmela Mariel Marques Universidade Federal de Santa Maria
  • Ayra Renata D’Agostini Universidade Federal de Santa Maria
  • Bianca Bertuol UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.
  • Themis Maria Kessler UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
  • Michele Vargas Garcia UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA
  • Eliara Pinto Vieira Biaggio UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i3p-534-541

Keywords:

Schwannoma, Auditory Perception, Audiology, Speech Language Pathology and Audiology Therapy, Quality of life, Neurofibromatosis 2.

Abstract

Neurofibromatosis type 2 is a genetic disease that affects the Central Nervous System, mainly the auditory pathway, being some of the main symptoms: sensorineural hearing loss, low speech recognition, tinnitus and vestibular dysfunction. This study describes a process of therapeutic intervention through Computerized Auditory Training in an adolescent with medical diagnosis of Neurofibromatosis type 2. This intervention was composed of 16 sessions of AT with a specific software. For this study, the pre and post-training evaluation was carried out through the results of basic audiological evaluation, Brainstem Evoked Response Audiometry and evaluation of phonological awareness, as well as analyzing the patient’s reports regarding the therapeutic process. The auditory processing behavioral tests were not performed, since the patient presents difficulty in speech comprehension. Patient presented improvement in speech recognition and phonological awareness ability, although the electrophysiological test did not demonstrate such benefits directly in the auditory pathway at the brainstem level, for the click stimulus. Furthermore, the patient’s report of improvement in speech comprehension after such intervention could also be highlighted. Thus, the positive effects of auditory training on the improvement of auditory perception could be observed, influencing positively the daily life of the patient.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduarda Pazini, Universidade Federal de Santa Maria

FONOAUDIÓLOGA MESTRANDA DO PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM DISTÚRBIOS DA COMUNICAÇÃO HUMANA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

Pâmela Mariel Marques, Universidade Federal de Santa Maria

ACADÊMICA DO CURSO DE GRADUÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

Ayra Renata D’Agostini, Universidade Federal de Santa Maria

ACADÊMICA DO CURSO DE GRADUÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

Bianca Bertuol, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

FONOAUDIÓLOGA MESTRANDA DO PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM DISTÚRBIOS DA COMUNICAÇÃO HUMANA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

Themis Maria Kessler, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

FONOAUDIÓLOGA PROFESSORA DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA E PÓS GRADUAÇÃO EM DISTÚRBIOS DA COMUNICAÇÃO HUMANA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA – DOUTORA EM LETRAS ÁREA DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS, PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA.

Michele Vargas Garcia, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

FONOAUDIÓLOGA PROFESSORA DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA E PÓS GRADUAÇÃO EM DISTÚRBIOS DA COMUNICAÇÃO HUMANA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA – DOUTORA EM CIÊNCIAS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO.

Eliara Pinto Vieira Biaggio, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

FONOAUDIÓLOGA PROFESSORA DOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA E PÓS GRADUAÇÃO EM DISTÚRBIOS DA COMUNICAÇÃO HUMANA DO DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA – DOUTORA EM CIÊNCIAS PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO.

Published

2018-09-24

How to Cite

Pazini, E., Marques, P. M., D’Agostini, A. R., Bertuol, B., Kessler, T. M., Garcia, M. V., & Biaggio, E. P. V. (2018). Computerized auditory training in an adolescent with neurofibromatosis type 2. Distúrbios Da Comunicação, 30(3), 534–541. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i3p-534-541

Issue

Section

Artigos