Language assessment instrument from the perspective of AAC

application among children with ASD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p365-374

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Evaluation Study, Nonverbal Communication, Communication Aids for Disabled

Abstract

There has been a considerable increase in the number of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder and, since this group of people has a high chance of showing complex communication needs, the speech-language pathology intervention with Augmentative and Alternative Communication is essential. Objective: This research aims to analyze the use of a language assessment instrument through the perspective of Augmentative and Alternative Communication among children with autism spectrum disorders. Method: Application of the CSA_Linguagem instrument among children diagnosed with Autism Spectrum Disorder in situations of interaction using Augmentative and Alternative Communication graphic symbols. Results: the instrument allowed the researcher to observe the way each child communicates and showed how Augmentative and Alternative Communication may have positive effects on communication. Conclusion: The CSA_Linguagem instrument is easy to apply and has a low operating cost. Additionally, it allowed the researcher to determine the subjects’ profile regarding the use of graphic symbols as communicative effects.

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Author Biographies

Luciana Maria Galvão Wolff, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fonoaudióloga, especialista em audiologia e linguagem, Membro da diretoria da ISAAC Brasil, mestre e doutora em Fonoaudiologia pela PUC SP

Maria Claudia Cunha, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia, mestre em Distúrbios da Comunicação e doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo . Professora titular do Departamento de Clínica Fonoaudiológica da Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da PUCSP. Tem experiência profissional na área de diagnóstico/ terapia de transtornos da Linguagem e desenvolve pesquisas sobre o método clínico fonoaudiológico nas interfaces entre linguagem, corpo e psiquismo, intervenções assistidas por animais e publicações fonoaudiológicas em periódicos brasileiros.Pesquisadora CNPq Produtividade 2.

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Published

2021-09-28

How to Cite

Wolff, L. M. G., & Cunha, M. C. (2021). Language assessment instrument from the perspective of AAC: application among children with ASD. Distúrbios Da Comunicação, 33(3), 365–374. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p365-374

Issue

Section

Artigos