The voice of Brazilian singer Roberto Carlos: auditory-perceptual assessment of songs from different decades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i2p322-329

Keywords:

Voice, Voice quality, Singing, Music, Speech, Language and Hearing Sciences

Abstract

Purpose: To describe the voice of the singer Roberto Carlos through auditory-perceptual assessment of certain parameters in selected songs that were released between the 1960s and 1990s. Methods: Eight songs representative of the singer’s career, two of them from each decade, were selected for the descriptive auditory-perceptual assessment of the voice. Results: As noticed in the study, Roberto Carlos maintained pneumophonoarticulatory coordination; loudness ranged from adequate to strong; pitch ranged from medium to high to medium; precise articulation; vocal attack ranged from abrupt to mild; dull voice; laryngopharyngeal resonance had a greater variation, including compensatory nasal focus, with increased nasal focus and discrete nasal focus, modal chest record, without projection, no vibrato, restricted tension, adapted vocal quality, adapted with tension, and adapted with slight breathiness. Conclusion: In the auditory-perceptual evaluation, some characteristics remained unchanged, such as pneumophonoarticulatory coordination, the precise articulation, the modal vocal registration of the chest, without projection, the absence of vibrato and the restricted tension. There was variation in relation to pitch, loudness, vocal attack and resonance was characterized as laryngopharyngeal with variations in relation to nasal focus. The main changes noticed in the singer’s voice over the decades have been reported in the variation of musical genres presented by the singer.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sônia Cristina Coelho Oliveira, Universidade Fernando Pessoa, Porto

 

Maria Fernanda de Queiroz Prado Bittencourt, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo

 

João Carlos Lopes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo

 

Marta Assumpção de Andrada e Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo

 

References

Araújo PC. Roberto Carlos em Detalhes. 1ª ed. Rio de Janeiro: Planeta; 2006.

Oliveira SCC. A voz de Roberto Carlos: avaliação perceptivo-auditiva, análise acústica e a opinião do público [dissertação]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2007.

Zan JR. Música popular brasileira, indústria cultural e identidade. EccoS Rev. Cient. 2001: 1(3): 105-22

Zan JR. Jovem Guarda: música popular e cultura de consumo no Brasil dos anos 60. Música Popular em Revista. 2013; 2(1): 99-124.

Araujo PC. O réu é o rei. São Paulo: Companhia das Letras; 2014, p. 12-26.

Andrada e Silva MA, Loiola CM, Bittencourt MFQP, Ghirardi ACAM. Trabalho fonoaudiológico com cantores. In: Oliveira IB, Almeida AAF, Raize T, Behlau M. Atuação Fonoaudiológica em Voz Profissional. São Paulo: Gen/ROCA, 2011. p. 141-57.

Drumond LB, Vieira NB, Oliveira DSF. Produção fonoaudiológica sobre voz no canto popular. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011; 23(4): 390-7.

Tafarelo AC. Análise comparativa dos parâmetros vocais do cantor Roberto Carlos em versão da Jovem Guarda e em versão atual [monografia]. São Paulo: Centro de Estudos da Voz; 2003.

Andrada e Silva MA, Ferreira LP, Costa HO. Caracterização de um grupo de cantores da noite: um enfoque fonoaudiológico. Acta ORL. 2008; 26(4): 231-4

Andrada e Silva MA. Expressividade no canto. In: Kyrillos LR. Expressividade: da teoria à prática. São Paulo: Revinter, 2005, p.91-103.

Andrada e Silva, MA, Duprat, AC. Voz cantada. In: Ferreira LP, Befi-Lopes DM, Limongi SCO. Tratado de Fonoaudiologia. São Paulo: Roca; 2004. p.177-94.

Barreto TMM, Amorim GO, Trindade Filho EM, Kanashiro CA. Perfil da saúde vocal de cantores amadores de igreja evangélica. ACR. 2011; 16(2): 140-5

Zimmer V, Cielo CA, Ferreira FM. Comportamento vocal de cantores populares. Rev CEFAC. 2012; 14(2): 298-307.

Dassie-Leite AP, Duprat AC, Busch R. Comparação de hábitos de bem-estar vocal entre cantores líricos e populares. Rev CEFAC. 2011; 13(1): 123-31.

Lopes, LW, Lima, ILB. Características Vocais de Cantores Populares da Cidade de João Pessoa. R Bras Ci Saúde. 2014; 18(1): 21-6.

Pacheco COLC, Marçal M, Pinho SMR. Registro e cobertura: arte e ciência no canto. Rev CEFAC. 2004; 6(4): 429-35.

Beber BC, Cielo CA. Características vocais acústicas de homens com voz e laringe normal. Rev CEFAC. 2011; 13(2): 340-51.

Oliveira AP. Resenha: Brutalidade Jardim: a Tropicália e o surgimento da contracultura brasileira. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares (UERJ). 2012; 13(2): 401-5.

Andrade MZ. Jovem Guarda Além do iê iê iê: Estilo de Vida Jovem nos Anos 1960. In: Anais do XIX Encontro Regional de História: Poder, Violência e Exclusão; [CD-ROM]; 8-12 set 2006; São Paulo (SP): Associação Nacional de História - Seção São Paulo (ANPUH/SP) – Universidade de São Paulo.

Guzman M, Lanas A, Olavarria C, Azocar MJ, Muñoz D, Madrid S, Monsalve S, Martinez F, Vargas S, Cortez P, Mayerhoff RM. Laryngoscopic and spectral analysis of laryngeal and pharyngeal configuration in non-classical singing styles. J Voice. 2015; 29 (1): 130e21-8

Herbst CT, Hertegard S, Zangger-Borch D, Lindestad PA. Freddie Mercury-acoustic analysis of speaking fundamental frequency, vibrato, and subharmonics. Logoped Phoniatr Vocol. 2016; 15:1-10.

Siracusa MGP, Oliveira G, Madazio G, Behlau M. Efeito imediato do exercício sonorizado na voz do idoso. J Soc Bras Fonoaudiol. 2013; 23(1): 27-31.

Andrada e Silva MA, Duprat A, Ghirardi ACAM, Noffs G, Bittencourt MFQP. Ambulatório de Artes Vocais da Santa Casa de São Paulo: reflexões sobre a relação do cantor com o trabalho. In: Ferreira LP, Andrada e Silva MA, Giannini SPP. (Org.). Distúrbio de voz relacionado ao trabalho: práticas fonoaudiológicas. São Paulo: Roca, 2014. p. 279-90.

Borch DZ, Sundberg J. Some phonatory and resonatory characteristics of the rock, pop, soul, and Swedish dance band styles of singing. J Voice. 2011; 25(5): 532-7.

Gusmão CS, Campos PH, Maia COM. O formante do cantor e os ajustes laríngeos. Per Musi. 2010; 21: 45-50.

Guzman M, Barros M, Espinoza F, Herrera A, Parra D, Munõz D, Lloyd A. Laryngoscopic, acoustic, perceptual and functional assessment of voice in rock singers. Folia Phoniatr Logop. 2013; 65(5): 248-56.

Hanayama EM, Camargo ZA, Tsuji DH, Pinho SMR. Metallic Voice: Physiological and Acoustic Features. J Voice. 2009; 23(1): 62-70.

Fadel CBX, Dassie-Leite AP, Santos RS, Rosa MO, Marques JM. Características acústicas da qualidade vocal metálica. CODAS. 2015; 27(1): 97-100.

Guzman M, Rubin A, Munoz D, Jackson-Menaldi C. Changes in glottal contact quotient during resonance tube phonation and phonation with vibrato. J Voice. 2013; 27(3): 305-11.

Silva ACSL, Caçador LS, Ribeiro LL. O vibrato de cantores profissionais da música gospel. Rev CEFAC. 2014; 16(4): 1255-65.

Published

2021-05-22

How to Cite

Oliveira, S. C. C., Bittencourt, M. F. de Q. P., Lopes, J. C., & Silva, M. A. de A. e. (2021). The voice of Brazilian singer Roberto Carlos: auditory-perceptual assessment of songs from different decades. Distúrbios Da Comunicação, 33(2), 322–329. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i2p322-329

Issue

Section

Artigos