Stereotyped movement disorder associated with language delay -

data from case report that contribute to differential diagnosis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p462-472

Keywords:

Stereotypic Movement Disorder, Language Development Disorders, Autism Spectrum Disorder, Comorbidity, Early Signs

Abstract

Introduction: The repetitive movements associated with language disorders represent two important warning signs for ASD (Autism Spectrum Disorders). Even if, according to current research, the delay in language acquisition may not be part of the set of characteristics commonly observed in toddlers with Stereotyped Movement Disorder (SMD), this co-occurrence of language impairment and Stereotyped Movement Disorder may be more common than can be imagined, which leads to mistaken ASD diagnoses. Objective: To characterize the deviant language acquisition process associated with SMD, seeking to differentiate the specific characteristics of ASD. Method: This research presents a case report of two toddlers, aged 30 to 36 months, with an important delay in the acquisition and development of speech associated with the presence of stereotyped movements, with profiles considered at risk for autism. Results: The first assessment showed important results indicating ASD for both children. After a 6-month intervention, there was a decrease in the number of risk signs, such as remission of some behavior characteristic of ASD, improvement in the intensity of repetitive movements and increase of the speech repertoire. Conclusion: Although the presence of repetitive or stereotyped movements is one of the classic signs of ASD, even if it co-occurs with other disorders equally suggestive to this diagnosis, such as delayed speech, for a conclusive diagnosis it is necessary the observation of other symptoms that manifest themselves persistently throughout development.

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Author Biographies

Maria Claudia Arvigo, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo

Fonoaudióloga formada pela Universidade Federal de São Paulo, com experiência na área de desenvolvimento infantil, com ênfase nos Estudos da Aquisição da Linguagem Oral e Escrita, especialmente nos aspectos cognitivos e linguísticos. Como pesquisadora atua na área de aquisição, desenvolvimento e desvios da linguagem infantil. Mestre e Doutora em Linguística com ênfase na Aquisição da Linguagem, pelo Instituto de Estudos da Linguagem, da Universidade Estadual de Campinas. Atualmente, integra o grupo de pesquisas do laboratório de Transtorno do Espectro do Autismo TEA-Mack, como pós-doutoranda em Distúrbios do Desenvolvimento da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

José Salomão Schwartzman, Universidade Prebisteriana Mackenzie de São Paulo

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal de São Paulo (1962) e doutorado em Medicina (Neurologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1987). É professor titular no Curso de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento da Universidade Presbiteriana Mackenzie. No momento é Coordenador do Laboratório TEA-MACK. Tem exercido a prática clínica na área da Neurologia da Infância e Adolescência. As áreas de pesquisa que tem desenvolvido nos últimos anos, na Universidade Presbiteriana Mackenzie tem como objeto os seguintes temas: deficiência mental, dificuldades na aprendizagem escolar, distúrbios do desenvolvimento, síndrome de Rett, autismo e diferenças cognitivas e comportamentais entre os gêneros. Entre os distúrbios do desenvolvimento tem interesse particular nos Transtornos do Espectro do Autismo.

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Published

2021-09-28

How to Cite

Arvigo, M. C., & Schwartzman, J. S. (2021). Stereotyped movement disorder associated with language delay -: data from case report that contribute to differential diagnosis. Distúrbios Da Comunicação, 33(3), 462–472. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p462-472

Issue

Section

Artigos