User embracement in a speech-language service-school

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i4p776-783

Keywords:

User embracement, Speech-Language and Hearing Sciences, Humanization of Assistance, Education, Public Health Professional, Ambulatory Care

Abstract

Introduction: The proposal for the humanization of assistance aims to transpose technical health care and aggregate the unique needs of users to jointly build health care and services; however, the challenge of including this theme in the training of health professionals still persists. Objective: To describe the construction of the user embracement strategy as a humanization practice for the access and monitoring of users in a speech therapy school service. Methods: This is a qualitative observational research that was based on an author’s experience report on user embracement in the service, based on the oral history of her experience from intern to internship tutor. Results: The existence of a long waiting list for assistance has always been one of the greatest challenges of the school service, for this reason, user embracement has been thought of as an alternative of humanization to assistance. Conclusion: The user embracement was part of the transformation of the school service, and it was modified and improved over time. It is expected that this experience report can contribute to services that experience similar challenges.

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Author Biographies

Juliana Rodrigues da Silva Lopes, Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Graduada em fonoaudiologia pela Universidade Federal da Bahia (2009). Atuou na Unidade de terapia intensiva e semi-intensiva do Hospital de Urgências do Estado de Sergipe (HUSE). Atualmente é servidora da Universidade Federal da Bahia, atua na clínica escola do curso de graduação em fonoaudiologia (CEDAF), exercendo assessoria em ensino, pesquisa e extensão, por meio das preceptorias, e assistência fonoaudiológica aos usuários da clínica, além de serviços administrativos. Mestranda do curso de Tecnologias em Saúde da Escola Bahiana de medicina e saúde pública.

Marilda Castelar, Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Possui doutorado em Psicologia Social pela PUC-SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestrado em Multimeios pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas e graduação em Psicologia pela PUC Campinas - Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Possui experiência em Políticas Públicas, tendo atuado na Prefeitura Municipal de Campinas durante 14 anos. Foi Conselheira Presidente do CRPBA Conselho Regional de Psicologia da Bahia (Gestão 2007-2010) e Conselheira Suplente do CFP - Conselho Federal de Psicologia (Gestão 2010-2013). Atua como Professora Adjunta no Curso de Psicologia, desde 2003 e no Mestrado em Tecnologias em Saúde, desde 2012 e no Mestrado Profissional em Psicologia e Intervenções em Saúde, na EBMSP - Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Possui experiência na área de Psicologia clínica, social e em Pesquisa com ênfase nos temas: políticas públicas de saúde, inclusão social, memória da psicologia, psicologia social, gênero, saúde mental, relações etnico-raciais, saúde da população negra e direitos humanos. Coordena o Grupo de Pesquisa Psicologia, Diversidade e Saúde inscrito no CNPq e certificado pela BAHIANA. Desenvolve os seguintes projetos de pesquisa na atualidade: Atuação de Profissionais de Saúde nos Conselhos e na Efetivação da Política Nacional de Saúde Mental na Bahia e Atuação de Profissionais de Saúde nas Políticas Públicas para as Mulheres. Com experiência de orientação Mestrado, de projetos de Iniciação Científica, de Trabalhos de Conclusão de Curso (TCC) de graduação e especialização Atua também como Editora Científica Revista Psicologia Diversidade e Saúde 

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Published

2021-12-02

How to Cite

Lopes, J. R. da S., & Castelar, M. (2021). User embracement in a speech-language service-school: experience report. Distúrbios Da Comunicação, 33(4), 776–783. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i4p776-783

Issue

Section

Communication