User embracement in a speech-language service-school
experience report
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i4p776-783Keywords:
User embracement, Speech-Language and Hearing Sciences, Humanization of Assistance, Education, Public Health Professional, Ambulatory CareAbstract
Introduction: The proposal for the humanization of assistance aims to transpose technical health care and aggregate the unique needs of users to jointly build health care and services; however, the challenge of including this theme in the training of health professionals still persists. Objective: To describe the construction of the user embracement strategy as a humanization practice for the access and monitoring of users in a speech therapy school service. Methods: This is a qualitative observational research that was based on an author’s experience report on user embracement in the service, based on the oral history of her experience from intern to internship tutor. Results: The existence of a long waiting list for assistance has always been one of the greatest challenges of the school service, for this reason, user embracement has been thought of as an alternative of humanization to assistance. Conclusion: The user embracement was part of the transformation of the school service, and it was modified and improved over time. It is expected that this experience report can contribute to services that experience similar challenges.
Downloads
Metrics
References
Barbosa GC, Meneguim S, Lima SAM, Moreno V. Política Nacional de Humanização e formação dos profissionais de saúde: revisão integrativa. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2013 Feb [cited 2020 Oct 14]; 66 (1): 123-7. Available from:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003471672013000100019&lng=en. https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000100019.
Corcino J, Santos RGD. A importância da humanização na formação acadêmica. Rev. de Inovação, Tecnologia e Ciências (RITEC) ISSN 2595-5551. v. 3, n. 3, p. [Internet]. 2017 [cited 2020 Oct 14] 219-222. Available from: http://periodicos.ftc.br/.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Acolhimento na gestão e o trabalho em saúde. 1ª edição, Brasília. [Internet]. 2016 [cited 2020 Oct 14]; Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/acolhimento_gestao_trabalho_saude.
Lemos MA. Integração ensino-serviço no contexto da formação do fonoaudiólogo: um relato de experiência da prática de ensino-aprendizagem no estágio de Saúde Coletiva. Rev. Baiana de Saúde Pública. [Internet]. 2012 [cited 2020 Oct 14]; v.36, n.4, p.1068-1076. Available from: http://files.bvs.br/upload/S/0100-0233/2013/v36n4/a3797.pdf.
Almeida EC e Furtado LM. Acolhimento em saúde pública: a contribuição do fonoaudiólogo. Revista de Ciências Médicas. 2006 [cited 2020 Oct 14]; 6(3): 249 – 256. Available from:
http://seer.sis.puccampinas.edu.br/seer/index.php/cienciasmedicas/article/view/1116.
Miranda GMD, Mendes ACG, Silva ALA, Rodrigues M. Phonoaudiological care in the SUS: expanding access and the challenge of overcoming inequalities. Rev. CEFAC [Internet]. 2015 [cited 2020 Oct 19]; 17 (1): 71-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151618462015000100071&lng=en. https://doi.org/10.1590/1982-0216201515213.
Pereira MD, Pereira MD, Nunes AKF. A importância da implementação das clínicas-escola de psicologia pelas universidades: uma revisão da literatura. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE. [Internet]. 2020 [cited 2020 Oct 14]; v. 6, n. 2, p. 213. Available from: http://file:///C:/Users/Usuario/Downloads/9013-Texto%20do%20artigo-26361-1-10-20200906.pdf.
Miranda AO e Arce VAR. Humanização na formação em saúde: a experiência de uma estudante de Fonoaudiologia. Distúrbios Comun. São Paulo. [Internet]. 2015 [cited 2020 Oct 14]; 27(3): 600-607, setembro. Available from: http://file:///C:/Users/Usuario/Downloads/20379-64627-3-PB.pdf.
Daltro MR e Faria AA. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro. [Internet]. 2019 [cited 2020 Oct 14]; v. 19, n. 1, p. 223-237. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v19n1/v19n1a13.pdf.
Meihy JCSB, Ribeiro SLS. Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo (SP): Contexto; 2011.
Melani ACF et al. Trabalho de Campo em Saúde Bucal: Um Contexto da Relação Ensino-Serviço-Comunidade. Rev. Grad. USP. [Internet]. 2018 [cited 2020 Oct 14]; vol. 3, n. 1, jun. Available from: https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i1p101-105.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução 610 de 13 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fonoaudiologia. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, [Internet]. 2019 [cited 2020 Oct 17]; n. 73, 16 de abril de 2019. Seção 1. Available from: https://www.in.gov.br/materia//asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/71711726.
Melo-Silva LL, Santos MA, Simon CP. Formação em Psicologia: Serviços escolas em debate. São Paulo: Vetor (Orgs.). [Internet]. 2005 [cited 2020 Oct 17]; Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-479372.
Santos JAP, Arce VAR, Magno LD, Ferrite S. Oferta da Fonoaudiologia na rede pública municipal de saúde nas capitais do Nordeste do Brasil. Audiol., Commun. Res. [Internet]. 2017 [citado 2020 Oct 18]; 22: e1665. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S231764312017000100311&lng=pt. Epub 18-maio-2017. https://doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1665.
Corrêa CC, Arakawa AM, Maximino LP. Clínica-escola de fonoaudiologia: manejo da lista de espera. Rev. CEFAC [Internet]. 2016 Oct [cited 2020 Oct 27]; 18 (5): 1222-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462016000501222&lng=en. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618518215.
Zilli MG, Santos APS, Yamaguchi CK, Borges LA. Contribuições de uma clínica escola no atendimento em saúde no Sul de Santa Catarina. [Internet]. 2017 Oct [cited 2020 Oct 27]; RIES, ISSN 2238-832X, Caçador, v.6, nº 1, p. 105-116, 2017. Available from: http://file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Contribuioesdeumaclnicaescola
noatendimentoemsaudenosuldeSantaCatarina.pdf.
Lima PAB e Rozendo CA. Desafios e possibilidades no exercício da preceptoria do Pró-PET-Saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2015. [citado 2020 Oct 27]; 779-791. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0542.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Acolhimento nas práticas de produção de saúde. – 2. ed. 5. reimp. – Brasília. [Internet]. 2010 [cited 2020 Oct 17]. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/acolhimento_praticas_producao_saude.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juliana Rodrigues da Silva Lopes, Marilda Castelar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.