Development of a virtual learning environment on children’s language for pediatricians
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i4p741-750Keywords:
Language Development, Education, Distance, Telemedicine, Pediatrics, Speech, Language and Hearing SciencesAbstract
Objective: to develop and analyze a virtual learning environment (AVA) on the acquisition and development of children’s language for the guidance of pediatric physicians. Methods: the content was delimited considering the doubts that pediatricians had about the acquisition and development of children’s language and was constructed from a review of the scientific literature. The production of the material followed the developmental stages of instructional design encompassing analysis and planning, modeling, implementation and evaluation. Speech-language pathologists were invited to participate in the assessment of the quality of content and technological resources using the Health-Related Web Site Evaluation Form Emory questionnaire and the Content Questionnaire developed by the researcher. Results: the content included the stages of language development, main characteristics and development milestones in each phase. The material prepared is available at http://fonoaudiologiaparapediatras.wordpress.com. At the AVA evaluation stage, 63 speech-language pathologists who classified the blog as excellent for quality and content participated. Conclusion: an AVA, in a blog format, containing information about the acquisition and development of language was developed in order to guide physicians / pediatricians from typical phases to alterations, prevention, development phases and possible referrals.
Downloads
Metrics
References
Caputte AJ, Accardo PJ. Developmental and disabilities in infancy and chilhood. Baltimore: Paul H Brookes Publishing Co; 1991.
Grantham-McGregor S, Cheung YB, Cueto S, Glewwe P, Richter L, Strupp B. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet. 2007; 369(9555): 60-70.
Spinardi ACP, Correa CC, Maximino LP. Checklist para identificação de crianças de risco para alterações de linguagem oral: nova proposta. Rev Disturbios da Comunicação. 2018; 30(2): 278.
Rabelo BGR, Salomão LM, Carnivalli PA, Leite ICG. Algumas considerações sobre o grau de conhecimento dos pediatras sobre questões fonoaudiológicas. Fono Atual. 2004; 7(27): 4-10.
Maximino LP, Ferreira MV, Oliveira DT, Lamônica AC, Feniman MR, Spinardi ACP, et al. Conhecimentos, atitudes e práticas dos médicos pediatras quanto ao desenvolvimento da comunicação oral. Rev CEFAC. 2009; 11(supl 2): 267-74.
Spinardi ACP, Correa CC, weber SAT, Maximino LP. Fatores de risco para o desenvolvimento da linguagem: atitudes dos profissionais da saúde e educação. J Health NPEPS. 2018; 3(1): 185-97.
Pizolato RA, Fonseca LMM, Bastos RS, Fernandes AY, Lefévre F, Maximino LP. Vigilância do desenvolvimento da linguagem da criança: conhecimentos e práticas de profissionais da atenção básica à saúde. Rev CEFAC. 2016; 18(5): 1109-20.
Taborda M, Rangel M. Representações Sociais de Profissionais da Saúde sobre Aprendizagem e Internet. Rev Bras Educ Med. 2016; 40(4): 694-703.
Allison R, Hayes C, McNulty CAM, Young V. A comprehensive framework to evaluate websites: literature review and development of goodweb. JMIR Form Res. 2019 Oct 24; 3(4): e14372.
Maximino LP, Zambonato TCF, Picolini MM, Corrêa CC, Feniman MR, Blasca WQ. Development and evaluation of a blog about cleft lip and cleft palate and hearing. Int Arch Otorhinolaryngology. 2018; 22(1): 60-7.
Piccino MT, Correa CC, Blasca WQ. Estudos em saúde auditiva envolvendo educação à distância e presencial. Rev Distúrb Comunicação. 2018; 30(2): 392.
Penteado BE, Paiva PMP, Morettin-Zupelari M, Isotani S, Ferrari DV. Toward better outcomes in audiology distance education: an educational data mining approach. American Journal of Audiology. 2018; 27(3S): 513-23.
Souza PJS, Bastos BG, Ferrari DV. Instrumentos para avaliação de websites de saúde: estudo preliminar. In: XVI Jornada Fonoaudiológica de Bauru, 2009; Bauru, ago. 2009.
Filantro A, Piconez SCB. Design Instrucional Contextualizado: Planejamento, elaboração e avaliação de materiais didáticos para educação a distância. 2004. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2004/por/pdf/049-TC-B2.pdf>. Acesso em: 19 de novembro de 2020.
Emory University Rollins School of Public Health. Health-Related Web Site Evaluation Form. 1998. Disponível em: <http://www.sph.emory.edu/WELLNESS/instrument.html>. Acesso em: 10 abr. 2009.
Aguiar ACL, Guimarães JMX, Ferreira HS, Almeida KTC, Ribeiro TFS, Anchieta TM, et al. Blog como ferramenta educacional: contribuições para o processo interdisciplinar de educação em saúde. RECIIS - Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde. 2018; 12(2): 220-31.
Picolini MM, Maximino LP. Programa de educação em síndromes genéticas: avaliação motivacional de um material educacional on line. Rev. CEFAC. 2014; 16(1): 252-9.
Chaves JN, Libardi AL, Agostinho-Pesse RS, Morettin M, Alvarenga KF. Telessáude: avaliação de websites sobre triagem auditiva neonatal na Língua Portugues. CoDAS. 2015; 27(6): 526-33.
Martins A, Franco EC, Caldana ML. Elaboração e avaliação de um website sobre o desenvolvimento da linguagem infantil: portal dos bebês - desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC. 2015; 17(1): 159-68.
Silva AC, Bernardes A, Évora YDM, Dalri MCB, Silva AR, Sampaio CSJC. Development of a virtual learning environment for cardiorespiratory arrest training. Rev Esc Enferm USP. 2016; 50(6): 988-95.
Domenico EBL, Cohrs CR. Plataforma Moodle na construção do conhecimento em Terapia Intensiva: estudo experimental, Acta Paul Enferm. 2016; 29(4): 381-9.
Tomazini EAS, Tobase L, Teodoro SV, Peres HHC, Almeida DM, Alavarce DC. Curso on-line sobre suporte avançado de vida em parada cardiorrespiratória: inovação para educação permanente. Rev Rene. 2018; 19: e32444.
Cardoso ACS. O feedback aluno-aluno em um ambiente virtual da aprendizagem. Trab linguist apl. 2018; 57(1): 383-409.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Aline Martins, Taisa Cristina de Souza, Camila de Castro Corrêa, Luciana Paula Maximino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.