Promoting the vocal well-being of the teacher

analysis of a distance course

Authors

  • Léslie Piccolotto Ferreira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia. Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia http://orcid.org/0000-0002-3230-7248
  • Raiza Brasileiro Rocha Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia http://orcid.org/0000-0002-3979-8430
  • Daniella Spacassassi Centurion Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia. Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia http://orcid.org/0000-0002-1184-6357
  • Thelma Mello Thomé de Souza Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-2393-3888
  • Susana Pimentel Pinto Giannini Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-1855-0655

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i1e53064

Keywords:

Voice, Voice disorders, Faculty, Health education

Abstract

Introduction: although issues related to the teacher’s voice are extensively researched, few intervention initiatives in the remote modality have been analyzed. Objective: to assess the knowledge of information related to self-care about the voice, from the perspective of teachers, who completed the course “Promoting the Teacher’s Vocal Well-Being” conducted by the Municipal Health School of São Paulo, in the online modality. Method: research, observational and transversal, analyzed the responses of 162 participants given to a questionnaire presented at the beginning and at the end of a course that included eight modules and three face-to-face meetings (total 40 hours). Through the statistical analysis, knowledge of self-care information and practices was compared with the voice. Results: a statistically significant difference was registered at the end of the course, with a report of greater knowledge about care to maintain a healthy voice; how the voice is produced; use of verbal and non-verbal expressiveness resources; observation of the interference of emotions in the voice and thinking of strategies to improve the work environment. The vocal warm-up and cool-down exercises and the resonance exercises were practiced by several subjects below the expected. Conclusion: most of the teachers who participated in the course “Promoting Teacher’s Vocal Well-Being” were sensitized, with a record of greater knowledge about voice production and self-care. Some adjustments must be made in the offer of this course to the next classes, regarding the realization and incorporation in the day-to-day practices presented.

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Author Biographies

Léslie Piccolotto Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia. Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia

Professora titular do Departamento de Teorias e Métodos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Raiza Brasileiro Rocha, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia

Fonoaudióloga pela PUC-SP

Daniella Spacassassi Centurion, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia. Programa de Estudos Pós-Graduados em Fonoaudiologia

Mestre em Fonoaudiologia pela PUC-SP

Thelma Mello Thomé de Souza, Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo

Fonoaudióloga coordenadora do Setor de Fonoaudiologia do Servidor COGESS/SG/PMSP

Susana Pimentel Pinto Giannini, Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo

Doutora em Fonoaudiologia. Assessora de Ensino e Pesquisa do Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo.

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Published

2022-03-29

How to Cite

Ferreira, L. P., Rocha, R. B., Centurion, D. S., de Souza, T. M. T., & Giannini, S. P. P. (2022). Promoting the vocal well-being of the teacher: analysis of a distance course. Distúrbios Da Comunicação, 34(1), e53064. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i1e53064

Issue

Section

Artigos