Profile of language area theses defended by Brazilian speech language pathologist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i3e54102

Keywords:

Speech Language Pathology and Audiology, Language therapy, Speech, Periodical publications, Scientific production indicators, Academic Education

Abstract

Introduction: In order to strengthen a profession, it is essential to link practice to scientific studies. The Doctoral Degree is the graduate program that allows professionals to dedicate themselves to in-depth research on a given topic in order to solve problems relevant to society and contribute to academic knowledge and scientific progress. Objective: To characterize the profile of Brazilian speech-language pathologists and their respective theses defended in the language area from 1976 to 2017. Method: This is an exploratory retrospective documentary study based on database analysis with information from different variables on the researcher’s profile and the theses defended, namely: sex; time between undergraduate studies and thesis defense; type of institution; geographic region; area of ​​knowledge established by the National Council for Scientific and Technological Development-CNPq; topics according to the Committees of the Brazilian Society of Speech-Language Pathology and Audiology-SBFa and the objectives and procedures used. Results: Most of the professionals with a Doctoral Degree among the 396 theses analyzed are female (94%), defended their thesis within 10 years after the Undergraduate Degree (35%), in public institutions (76%), located in the Southeast region (67.7%), mostly in the area of Linguistics, Literature and Arts (42.5%), focused on oral and written language in childhood and adolescence (57.6%), and addressing assessment (60.7%). Conclusion: Most of the theses were defended by female doctors in Brazilian public institutions in the Southeast region, addressing topics of oral and written language in childhood and adolescence.

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Author Biographies

Juliana de Souza Moraes Mori, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fonoaudióloga graduada pela UNESP, Pós-graduada em Psiquiatria Infantil pela Faculdade de Medicina da USP, Pós-graduada em Clínica Interdisciplinar na Primeira Infância pela PUC-SP, Mestre em Fonoaudiologia pela PUC-SP (2011) e Doutoranda em Fonoaudiologia pela PUC-SP

Giséli Pereira de Freitas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia e com Mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria, especialista em Didática do Ensino Superior pela Universidade Nilton Lins e doutoranda na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pablo Rodrigo Rocha Ferraz, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduação em Fonoaudiologia pela Faculdade Santa Terezinha - CEST/MA; Doutorando em Fonoaudiologia - PUC/SP; Mestre em Saúde Materno-Infantil - UFMA; Perito em Voz, Fala e Linguagem pelo MPRJ; Especialista em Voz pelo Centro de Estudos da Voz - CEV/SP e CFFa; Especialista em Motricidade Oral em Oncologia pelo Centro de Tratamento e Pesquisa Hospital do Câncer AC Camargo e em Motricidade Orofacial pelo CFFa; Especialista em Gerontologia pelo IESMA; Aperfeiçoamento em disfagia neurogênica pela Santa Casa de São Paulo; Pós-graduando em Perícia Criminal e Ciências Forenses pelo IPOG

Léslie Piccoloto Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente é professora titular do Departamento de Teorias e Métodos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

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Published

2022-12-02

How to Cite

Mori, J. de S. M., de Freitas, G. P., Cunha, M. C., Rocha Ferraz, P. R., & Piccoloto Ferreira, L. (2022). Profile of language area theses defended by Brazilian speech language pathologist. Distúrbios Da Comunicação, 34(3), e54102. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i3e54102

Issue

Section

Artigos