The role of phonological awareness for reading, writing and mathematics in Brazilian studies and main assessment instruments

a narrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i2e55697

Keywords:

Reading, Handwriting, Mathematics, Academic Performance

Abstract

Introduction: Phonological awareness is a very important skill for reading, writing and math in many school years. Its investigation and evaluation has been carried out in different contexts with typical or atypical populations to understand how it develops and consequently contribute to research on academic performance. Objective: The aim of this paper is to study the influence of phonological awareness on academic performance in Brazilian studies and to present the main standardized instruments used in the assessment to this skill. Methods: Articles from the last five years were searched in LILACS and SciELO databases using descriptors in English: “phonological awareness” and “reading” or “writing” or “mathematics” or “academic performance” or “academic ability”, as well as descriptors in Portuguese using the same expressions. Open access studies carried out in Brazil, published in Portuguese, English or Spanish, which used a standardized instrument and presented the descriptors mentioned in the title or abstract, were selected. Results: Of the 18 articles analyzed, 17 concluded that phonological awareness was important for reading, writing and mathematics, with reading and writing being the most investigated skills. The instruments used assess the main components of phonological awareness and were developed by Brazilian authors. Conclusion: The findings show that phonological awareness is a very important skill for academic performance in different grades. It reinforces the need for monitoring, assessment, and early intervention with skill in typical and atypical children.

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Author Biographies

Gérson Obede Estevão Muitana, Universidade Eduardo Mondlane

Possui Graduação em Psicologia com enfoque em Necessidades Educacionais Especiais pela Universidade Eduardo Mondlane de Moçambique (2015), onde atualmente é docente da mesma universidade. É Mestre em Distúrbios de Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2020) e atualmente doutorando em Distúrbios de Desenvolvimento da mesma universidade. Possui experiências em avaliação de crianças com dificuldades escolares e desenvolvimento e adaptação de instrumentos de avaliação psicológica.

Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1992), mestrado em Ciências (Fisiopatologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Linguística e Semiótica Geral pela Universidade de São Paulo (2006). É pesquisadora do Laboratório de Investigação Fonoaudiológica nos Distúrbios do Espectro do Autismo do Curso de Fonoaudiologia da Faculdade de Medicina desde 1993. Atualmente é docente do Curso de Aprimoramento Profissional em Fonoaudiologia nos Distúrbios Psiquiátricos da Infância HC-FMUSP e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Presbiteriana Mackenzie (Nota 6 CAPES). Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Aquisição de Linguagem e Comunicação nos Distúrbios Psiquiátricos da Infância, atuando principalmente nos seguintes temas: fonoaudiologia, linguagem, comunicação pré-verbal, diagnóstico fonoaudiológico, pragmática e terapia de linguagem.

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Published

2022-08-01

How to Cite

Muitana, G. O. E., & Amato, C. A. de la H. . (2022). The role of phonological awareness for reading, writing and mathematics in Brazilian studies and main assessment instruments: a narrative review. Distúrbios Da Comunicação, 34(2), e55697. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i2e55697

Issue

Section

Artigos