The dialogue between the school and the speech therapy clinic in the case of a child with Autistic Spectrum Disorder (ASD)

Authors

  • Elaine Cristina de Oliveira Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0001-8393-4025
  • Hanna Moitinho Freire Queiroz da Silva Despertar Espaço de Saúde Integrada
  • Marcus Vinicius Borges Oliveira Uiversidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e59369

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Education Mainstreaming, Language Therapy

Abstract

The child diagnosed with ASD, in general, in addition to being in regular education, is welcomed in specialized service centers and clinics. These spaces are important for the development of the child and a closer partnership with the school enhances both the practices that take place in the school and in the clinic. Considering the importance of dialogue between the speech therapy clinic and the school, the following objectives were established: to analyze whether there was dialogue between the speech therapy clinic and the school throughout the therapeutic process of a child diagnosed with ASD and, also, the implications of this dialogue for the process of inclusion of the subject in regular education. This is a qualitative, descriptive and cross-sectional study. It was carried out from the study of the clinical and school history of a female child, with a medical diagnosis of Autistic Spectrum Disorder (ASD). Data production was carried out from the analysis of medical records and semi-structured interviews with social actors and actresses who lived and participated directly in the child’s schooling process. Data analysis showed that the contact between the clinic and the school was made possible especially by the child’s mother, especially within the clinic. However, a dialogue that actually contributes to the inclusion process is a practice yet to be mutually constructed.

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Author Biographies

Elaine Cristina de Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Departamento Fonoaudiologia

Hanna Moitinho Freire Queiroz da Silva, Despertar Espaço de Saúde Integrada

Mestra em Educação na linha de pesquisa: linguagem, subjetivações e práxis pedagógica, pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia -UFBA (2018-2020). Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2012.1 - 2016.2). Possui aperfeiçoamento em linguagem infantil pela Universidade de São Paulo - USP. Experiência em docência e preceptoria de atividades práticas fonoaudiológicas. Atualmente, é fonoaudióloga clínica com ênfase no atendimento de linguagem oral e escrita, autismo e desenvolvimento infantil. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagem, Educação e Medicalização.

Marcus Vinicius Borges Oliveira, Uiversidade Federal da Bahia

Professor de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Mestre em Letras e graduado em Fonoaudiologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Em 2013, participou de um estágio de pesquisa no exterior na Universidade de Bari, Itália, com os professores Augusto Ponzio e Susan Petrilli. Atualmente é membro do GELEP (Grupo de Estudos da Linguagem no envelhecimento e nas patologias) e se dedica ao estudo da relação entre memória e linguagem dentro de uma perspectiva histórico cultural, dando ênfase às questões relacionadas ao envelhecimento, na normalidade e em contextos patológicos. Além disto, tem se dedicado ao estudo da linguagem e autismo.

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Published

2023-06-01

How to Cite

Oliveira, E. C. de, Silva, H. M. F. Q. da, & Oliveira, M. V. B. (2023). The dialogue between the school and the speech therapy clinic in the case of a child with Autistic Spectrum Disorder (ASD). Distúrbios Da Comunicação, 35(1), e59369. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e59369

Issue

Section

Artigos