Use of Auditory Steady State Response in infants at low risk for hearing loss

Authors

  • Maria de Lourdes Regina Gomes Dolphine Universidade Estadual de Campinas
  • Maria Cecilia Marconi Pinheiro Lima Universidade Estadual de Campinas
  • Maria Francisca Colella-Santos Universidade Estadual de Campinas https://orcid.org/0000-0002-7456-9502

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i3e60822

Keywords:

Evoked potentials, Neonatal screening, Early diagnosis, hearing loss.

Abstract

Introduction: Based on the need for audiological diagnosis and intervention as soon as possible in the life of a child with hearing loss, it is necessary to elaborate of hearing evaluation protocols with high efficiency, which provide the greatest amount of information. Aim: To analyze a pediatric hearing health program regarding their adherence to hearing screening, failure rates, and diagnostic procedures. Method: This is a cross-sectional, descriptive, quantitative study, and consisted of tree stages: Performed in three steps: 1st step: hearing screening of rooming-in neonates; 2nd stage: retest of failures; 3rd stage: audiological diagnosis of infants who failed in the previous stages using the Steady State Response (ASSR) together with the Brainstem Evoked Response Audiometry (BERA). Results: In 2019, 1,898 infants were submitted to the program, of whom 287 (15.2%) failed the screening in at least one of the ears. A total of 197 (10.3%) infants attended the retest and 14 (0.73%) failed the TOAE in at least one of the ears. Ten (0.52%) infants returned for diagnosis. The sample was homogeneously full-term children. One child showed unilateral HL. The average amount of time required to collect information in the ASSR was 20 minutes. Conclusion: For diagnosis, ASSR can be an alternative to be used in the battery of examinations in pediatric hearing assessment along with the other procedures, using the cross-check principle and adding valuable information, especially regarding the low frequencies.

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Author Biographies

Maria Cecilia Marconi Pinheiro Lima, Universidade Estadual de Campinas

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1977), Mestrado em Special Education - University of Southern California (1984) e doutorado em Ciências Médicas pela Universidade Estadual de Campinas (1997). Atualmente é Docente da Universidade Estadual de Campinas. Membro da comissão de avaliadores de cursos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Institucionais , INEP, Ministério da Educação, desde 2008. Coordenadora dos Cursos de Aprimoramento e de Especialização da FCM/Unicamp, Programa da Secretaria de Saúde do Estado de São Paulo, com administração da Fundap, de 2010-2014. Membro do Comitê Gestor para o acompanhamento do Plano Nacional de Saúde da Pessoa com Deficiência, Ministério da Saúde, desde 2011. Coordenadora do Curso de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da Faculdade de Ciências Médicas da Unicamp, 2015-2017. Atuação assistencial, no atendimento a crianças e adolescentes surdos e em triem auditiva neonatal no Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação Prof Dr Gabriel Porto/FCM/Unicamp. Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Fonoaudiologia, atuando principalmente nos seguintes temas: surdez, fonoaudiologia, audição, aquisição de linguagem e crianças, triagem auditiva.

Maria Francisca Colella-Santos, Universidade Estadual de Campinas

Audiologyst, PhD in Human Communication Disorders (UNIFESP/Sao Paulo/Brazil) , Professor and Head at the Department of Development Human and Rehabilitation, Faculty of Medical Sciences, State University of Campinas (FCM/UNICAMP), Brazil

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Published

2023-12-18

How to Cite

Dolphine, M. de L. R. G., Lima, M. C. M. P., & Colella-Santos, M. F. (2023). Use of Auditory Steady State Response in infants at low risk for hearing loss. Distúrbios Da Comunicação, 35(3), e60822. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i3e60822

Issue

Section

Artigos