Teachers’ perception of the impact of noise in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i3e61341

Keywords:

Noise, Learning, Faculty, Voice

Abstract

Introduction: noise pollution is present at school; therefore, it is important to know the sources of noise, the impact on the teacher’s health and on teaching. Purpose: to evaluate the perception of elementary school teachers regarding the impact of noise in the school environment, as well as their vocal symptoms. Method: observational, descriptive, analytical, cross-sectional study. An inventory was applied, in which 26 teachers from the municipal network of the city of Santo Amaro da Imperatriz, (SC). participated. A questionnaire was applied with questions related to age, gender, working time, daily workload, impact and perception of noise in the school environment. The Voice Disorders Screening Index was used, a screening to identify risk for voice disorders in teachers. For the analysis of the association of results, the chi-square test was used, with a significance level of 5%. Results: 53.57% of the teachers answered that there is excessive noise in the school and 57.14% consider that the noise inside the room harms the activities. The most disturbing external and internal sources of noise are courtyard, corridor, parallel conversations and fan. As for the reported vocal symptoms, the following stand out: dry throat, tiredness when speaking, throat clearing and hoarseness. Full-time teachers complained more about throat clearing. Conclusion: the subjects have the perception that the school environment is excessively noisy and causes damage to the development of activities. The participants have few voice-related complaints, the most frequent being dry throat. In addition, teachers who teach full-time had significantly more complaints of throat clearing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

OMS – Organização Mundial da Saúde. Environmental Noise Guidelines for the European Region. 2018. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/383921/noise-guidelines-eng.pdf?ua=1. Accessed May 01, 2022.

Rezende BA, Medeiros AMD, Silva AMD, Assunção ÁA. Fatores associados à percepção de ruído ocupacional intenso pelos professores da educação básica no Brasil. Rev Bras Epidemiol. 2019; 22.

Associação Brasileira de Normas Técnicas – ABNT. NBR-10.: Níveis de conforto acústico para o ambiente construído, Rio de Janeiro: ABNT; 1987.

Kubaski JR. Moreira LP. Michaloski AO. Ruído em salas de aula de escolas municipais de Ponta Grossa: associações com distúrbios vocais em professores e demais fatores. [Specialization Course Completion Paper in Work Safety Engineering]. Ponta Grossa, Brazil: Universidade Tecnológica Federal do Paraná; 2018.

Dias FAM, Santos BA, Mariano HC. Níveis de pressão sonora em salas de aula de uma Universidade e seus efeitos em alunos e professores. CoDAS. 2019; 31(4): e20180093.

World Health Organization. Guidelines for Community Noise. Available from: http://www.who.int/docstore/peh/noise/guidelines2.html. Accessed Aug 10, 2012.

Guidini RF, Bertoncello F, Zanchetta S, Dragone MLS. Correlações entre ruído ambiental em sala de aula e voz do professor. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012; 17(4): 398-404.

Silva LPC. Efeitos do ruído ambiental na voz do professor: uma revisão de escopo. [Undergraduate Course Completion Paper]. São Paulo, Brazil: Universidade Federal de São Paulo; 2012.

Moret ALM. Princípios básicos da habilitação da criança deficiente auditiva com implante coclear. In: Bevilacqua MC, Moret ALM. Deficiência auditiva: conversando com familiares e profissionais de saúde. São José dos Campos: Pulso; 2005. p. 227-34.

Bitar ML, Calaço Sobrinho LF, Simões-Zenari M. Ações para a melhoria do conforto acústico em instituições de educação infantil. Ciência & Saúde Coletiva. 2018; 23: 315-24.

Silva MMR, Silva NB. Avaliação do processamento auditivo central em alunos com dificuldades de aprendizagem: revisão de literatura. [Undergraduate Course Completion Paper in Speech Therapy]. Rondônia, Brazil: Centro Universitário São Lucas; 2020.

Porto TNR dos S, Rodrigues TS, Mendes MMP, Sousa RMM, Feitosa GT, Sousa IDB, et al. Principais causas de absenteísmo por professores: revisão integrativa de literatura. Revista Eletrônica Acervo Saúde 13.1 (2021): e5135-e5135.

Costa AS, Durante AS. Educational manual for healthy habits and sound environments. Audiol Commun Res. 2017

Ghirardi ACAM, Ferreira LP, Giannini SPP, Latorre MRDO. Screening Index for Voice Disorder (SIVD). J Voice. 2013; 27(2): 195-200. doi: 10.1016/j.jvoice.2012.08.003. PMID: 23280383

Fiorini AC, Matos ECG. Ruído na escola: queixas de saúde e o incômodo em professores do ensino público. Distúrb Comun. 2009; 21(2): 187-97.

Libardi A, Gonçalves CGO, Vieira TPG, Silvério KCA, Rossi D, Penteado RZ. O ruído em sala de aula e a percepção dos professores de uma escola de ensino fundamental de Piracicaba. Distúrb Comun. 2006;18(2): 167-78.

Ceballos AGC, Carvalho FM, Araújo TM, Reis EJFB. Auditory vocal analysis and factors associated with voice disorders among teachers. Rev Bras Epidemiol [Internet]. 2011 [cited 2018 May 25];14(2):285-95. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2011000200007

Servilha EAM, Correia JM. Correlações entre condições do ambiente, organização do trabalho, sintomas vocais autorreferidos por professores universitários e avaliação fonoaudiológica. Disturb Comun. 2014 [cited 2017 Sep 30]; 26(3): 452-62. doi: 10.5965/1414573104262014452

Araújo TM, Reis EJF, Carvalho FM, Porto LA, Reis IC, Andrade JM. Fatores associados a alterações vocais em professoras. Cad Saúde Pública [Internet]. 2008 [cited 2018 May 27]; 24(6): 1229-38. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2008000600017

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010.

Batista JB, Carlotto MS, Coutinho AS, Pereira DA, Augusto LG. O ambiente que adoece: condições ambientais de trabalho do professor do ensino fundamental. Cad Saúde Colet. 2010; 18(2): 234-42.

Haron Z, Yahya K, Darus N, Mohd Yussup R, Awang AZ, Hussien N, et al. Serene classroom’ minimizes noise for more conducive learning. ASEAN Journal of Community Engagement. 2021; 5(1): 8. doi: 10.7454/ajce.v5i1.120

Nascimento MS. O ruído no ambiente educacional: como os professores percebem este problema [Undergraduate thesis]. Recife: Universidade Federal Rural de Pernambuco; 2019. 74 p

Souza RC, Masson MLV, Araújo TM. Efeitos do exercício do trato vocal semiocluído em canudo comercial na voz do professor. Rev CEFAC. 2017; 19(3): 360-70.

Fuess VLR, Lorenz MC. Disfonia em professores do ensino municipal: prevalência e fatores de risco. Rev Bras Otorrinolaringol. 2003; 69(6): 807-12.

Behlau MS. Voz: o livro do especialista. Vol. 1. Rio de Janeiro: Revinter, 2001.348p.

Byeon H. The risk factors related to voice disorder in teachers: a systematic review and meta-analysis. Int J Environ Res Public Health. 2019 Jan; 16(19): 3675. doi: 10.3390/ijerph16193675.

Serpanos YC, Berg AL, Renne B. Influence of hearing risk information on the motivation and modification of personal listening device use. Am J Audiol. 2016; 25(4): 332-343. doi: 10.1044/2016_AJA-16-0023.

Sousa Silva NK, Bandeira MPA, De Sousa KYB. Perfil vocal dos professores de uma escola filantrópica da Cidade de Teresina. Res. Soc. Dev. 2021; 10(8): e57510817581-e57510817581.

Mota AFB, Muniz LF, Rangel ALM, Pereira MVO, Schochat E. Condição de produção vocal do professor em diferentes situações funcionais. In: CoDAS. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2021.

Published

2023-10-25

How to Cite

Gomes, M. S., Ghirardi, A. C. de A. M., & Scharlach, R. C. (2023). Teachers’ perception of the impact of noise in the school environment. Distúrbios Da Comunicação, 35(3), e61341. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i3e61341

Issue

Section

Artigos