Relationships between vulnerability and child development
an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2024v36i2e65947Keywords:
Vulnerability, Child developmentAbstract
Introduction: The term vulnerability has been incorporated in several areas of knowledge and its use is increasingly frequent because its concept is broad and subjective, constituting a conjunction of factors, associated with different degrees, relationships with different people and in different spaces. Regarding childhood, it is considered that the child, from the moment of birth, is already inserted in the world in a scenario of vulnerability, given his dependence on the other. However, other diseases may pose a risk to its development. Goal: This study aims to identify and discuss, through an integrative review of articles selected in the Virtual Health Library (VHL) database, the relationship between vulnerabilities and child development, mapping the state of the art. Method: Inspired by Bardin, the data were categorized and analyzed to identify prevalent factors. Conclusion: It is concluded, after analyzing the studies surveyed, that there is a greater correlation between impasses in child development and social vulnerabilities and, in this type of vulnerability, the socioeconomic factor has greater expressiveness when analyzing risks to the child’s development.
Downloads
Metrics
References
Florêncio RS, Moreira TM Modelo de vulnerabilidade em saúde: esclarecimento conceitual na perspectiva do sujeito-social. Acta paul. enferm. 34: eAPE00353, 2021.
Mah JC, Penwarden JL, Pott H, Theou O, Andrew MK. Social vulnerability indices: a scoping review. BMC Public Health, 28; 23(1): 1253, 2023.
Costa MAS et al. Vulnerabilidade social no Brasil: conceitos, métodos e primeiros resultados para municípios e regiões metropolitanas brasileiras (No. 2364). 2018.
Eyken E, Garcia C, Antunes T, Cavalcante AB, Xarles T, Ribeiro C. Conhecimento sobre desenvolvimento neuropsicomotor da criança. HU Revista, v. 41, n. 1 e 2, p. 23-31, 2015.
Souza M, Silva M, Carvalho R Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein. 8(1 Pt 1): 102-6, 2010.
Bardin L Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 229 p., 2011.
Bergmann C et al. A experiência do Primeira Infância Melhor (PIM) no Rio Grande do Sul. Bol. Inst. Saúde, 16 (1): 49-58, 2015.
Gonçalves T, Duku E, Janus M Saúde desenvolvimental no contexto de um programa de primeira infância no Brasil: a experiência do Primeira Infância Melhor. Cad. Saúde Pública, 35(3): e00224317, 2019.
Santos G, Pieszak G, Gomes G, Biazus C, Silva S Contribuições da Primeira Infância Melhor para o crescimento e desenvolvimento infantil na percepção das famílias. J. res.: fundam. care. Online. 11(1): 67-73, 2019.
Munhoz T et al. Fatores associados ao desenvolvimento infantil em crianças brasileiras: linha de base da avaliação do impacto do Programa Criança Feliz. Cad. Saúde Pública, 38(2): e00316920, 2022.
Patrick ME, Hughes MM, Ali A, Shaw KA, Maenner MJ. Social vulnerability and prevalence of Autism Spectrum Disorder, Metropolitan Atlanta Developmental Disabilities Surveillance Program (MADDSP). Ann Epidemiol. 83: 47-53, 2023.
Delgado D et al. Avaliação do desenvolvimento motor infantil e sua associação com a vulnerabilidade social. Fisioter. Pesqui. 27(1): 48-56, 2020.
Costa C, Nobre G, Nobre F, Valentini N Efeito de um programa de intervenção motora sobre o desenvolvimento motor de crianças em situação de risco social na região do Cariri – CE. Revista da Educação Física/UEM, v. 25, n. 3, p. 353-364, 2014.
Cavalcante L, Magalhães C, Reis D et al. Análise Comparativa do Perfil de Crianças em Acolhimento Institucional nos Anos de 2004 e 2009. Psico, v. 45, n. 1, pp. 90-9, 2014.
Silva D, Maftum M, Mazza V Vulnerabilidade no desenvolvimento da criança: influência dos elos familiares fracos, dependência química e violência doméstica. Texto & contexto enferm. 23(4): 1087-94, 2014.
Loosli L, Pizeta F, Loureiro S. Escolares que convivem com a Depressão Materna Recorrente: Diferenças entre os Sexos. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Vol. 32 n. 3, pp. 1-10, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabela Pereira Garcia, Regina Maria Ayres de Camargo Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.