Work-Related Voice Disorder (WRVD)

Achievements and Challenges in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2024v36i2e66238

Keywords:

Faculty, Voice Disorders, Surveillance of the Workers Health, Occupational Voice, Labor Legislation, Risk Factors

Abstract

Introduction: the Work-Related Voice Disorder Seminar: achievements and challenges in Latin America was held and the participants videos and slides were applied with the aim of understanding the achievements and challenges in recognizing work-related voice disorder (DVRT) ) in the guest countries (Argentina, Chile, Colombia, Peru, Venezuela and Brazil). Description: categories of analysis were identified, considering, in addition to the challenges and achievements, the existing legislation in each of the countries represented at the event. All countries identified the teacher’s voice as representative of occupational diseases, also considering similarities in the environment and organization of the context of teaching work when comparing Brazil with other Latin American countries. The legislation, in most of them, is still ineffective. The speech therapist is the essential professional for planning and executing actions. Assistance to workers with DVRT in different countries is the responsibility of public or private institutions, mostly linked to the Ministry of Health. Final considerations: the similarities and differences found show the need for greater exchange of experiences between Latin American countries, with the aim of promoting the creation of a permanent forum for discussion and planning of multicenter research. Other countries should be invited to join this movement.

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Author Biographies

Léslie Piccolotto Ferreira, Pontificia Universidade Católica de São Paulo

Fonoaudióloga (PUC-SP); Mestre em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas (PUC-SP);
Doutora em Distúrbios da Comunicação Humana (UNIFESP-EPM); Professora Titular do
Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia (PUC-SP);
Coordenadora do Curso de Fonoaudiologia (PUC-SP); Coordenadora do Laboratório de Voz
(LaborVox) da PUC-SP; Editora Executiva da Revista Distúrbios da Comunicação da PUCSP

Maria Celina Malebran Bezerra de Mello, Universidad San Sebastian

Fonoaudióloga (USP-Brasil); Especialista em Voz (Irmandade da Santa Casa de Misericórdia
de São Paulo); Doctoranda en Fonoaudiología (UMSA, Argentina), Profesora Adjunta de la
Escuela de Fonoaudiología; Facultad de Ciencias de la Salud; Universidad Católica Silva
Henríquez; Profesora de la Universidad San Sebastian. Santiago; Chile.

Flavia Nogueira e Ferreira de Souza, Ministério da Saúde do Brasil

Bacharel em Fisioterapia; Mestre em Saúde Comunitária – (Universidade Federal da Bahia);
Doutoranda em Medicina Tropical – (Universidade de Brasília); Tecnologista Ministério da
Saúde/ Secretaria de Vigilância em Saúde/Departamento de Saúde Ambiental, do Trabalhador
e Vigilância de Emergências em Saúde Pública/ Coordenação-Geral de Saúde do Trabalhador.

Lady Catherine Cantor-Cutiva, Universidade de Iowa

Fonoaudióloga (Universidad Nacional de Colombia); Magister in Salud y Seguridad en el
Trabajo (Universidad Nacional de Colombia); MSc in Health Sciences with Specialization in
Public Health (Erasmus Universiteit, Rotterdam, The Netherlands); Ph.D. in Health Sciences
(Erasmus Universiteit, Rotterdam, The Netherlands); Postdoc in Communicative Sciences and
Disorders (Michigan State University, Lansing, Michigan, USA)

Maria de Fátima Pires Dantas Cavalcanti, Centro Peruano de Audición Lenguaje y Aprendizaje

Graduada en Fonoaudiología por la Universidad Católica de Pernambuco (UNICAP);
Magíster en Fonoaudiología (PUC-SP); Asesora de la Unidad de Habla del Centro Peruano de
Audición Lenguaje y Aprendizaje - Centro Peruano de Audición Lenguaje y AprendizajeCPAL; Docente de la Maestría en Fonoaudiología con mención en Habla Voz y Tartamudez -
Pontificia Universidad Católica del Perú (PUC) - Centro Peruano de Audición Lenguaje y
Aprendizaje-CPAL.

María del Carmen Dalmasso, Universidad Nacional de La Matanza

Fonoaudióloga formada en la UMSA; Docente de la Universidad Nacional de La Matanza;
Asesora Técnica de la Dirección de Calidad Laboral de la Dirección General de Cultura y
Educación de la Provincia de Buenos Aires.

Maria Lucia Vaz Masson, Universidade Federal da Bahia

Fonoaudióloga (PUC-SP); Especialista em Voz (CEV-CFFa); Mestre em Distúrbios da
Comunicação (PUC-SP); Doutora em Educação (UNESP-Marília), Pós-Doutora (MGH Voice
Center/Harvard University); Professora Associada III do Departamento de Fonoaudiologia e
dos Programas de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação e Saúde, Ambiente e Trabalho,
da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Maria Maeno, Fundação Jorge Duprat Figueiredo de Medicina e Segurança no Trabalho

Médica (USP); Mestre e Doutora em Saúde Pública (Faculdade de Saúde Pública da USP);
Pesquisadora da Fundação Jorge Duprat Figueiredo de Medicina e Segurança no Trabalho
(FUNDACENTRO)

Ramón Hernández-Villoria, Universidad de Los Andes

Médico Cirujano (UCV); Especialista en Foniatría (INR); M.Sc. en Lingüística (UCV);
Especialista en Salud Pública (UCV); Profesor Titular de Fonética y Fonología (IVAL);
Profesor Invitado de Medicina Ocupacional (UCV); Profesor Investigador Invitado de
Fonética (ULA-Ve); Médico Especialista Foniatra (CEALCA).

Marta Assumpção de Andrada e Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fonoaudióloga (PUC-SP); Mestre em Distúrbios da Comunicação e Doutora em
Comunicação e Semiótica ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP); Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Comunicação Humana e Saúde da
PUC-SP; Professora Adjunto no Curso de Fonoaudiologia da Faculdade de Ciências Médicas
da Santa Casa de São Paulo (FCMSCSP) e Coordenadora do Ambulatório de Artes Vocais da
Santa Casa

References

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Published

2024-08-14

How to Cite

Ferreira, L. P., Mello, M. C. M. B. de, Souza, F. N. e F. de, Cantor-Cutiva, L. C., Cavalcanti, M. de F. P. D., Dalmasso, M. del C., Masson, M. L. V., Maeno, M. ., Hernández-Villoria, R. ., & Andrada e Silva, M. A. de. (2024). Work-Related Voice Disorder (WRVD): Achievements and Challenges in Latin America. Distúrbios Da Comunicação, 36(2), e66238. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2024v36i2e66238

Issue

Section

Communication