Classroom noise and teacher vocal load

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2025v37i4e71921

Keywords:

Noise Monitoring, Voice, Faculty, Occupacional Health

Abstract

The intense vocal demands of the classroom, working conditions, and lack of knowledge about vocal health expose teachers to a high risk of vocal problems, such as dysphonia and both physical and vocal fatigue. The aim of this study was to identify the noise levels of a university campus, investigate the teachers’ perception of noise, and describe the impact of the noisy environment on their voices during teaching activities. This descriptive cross-sectional study analyzed campus noise levels and collected teachers’ vocal data via questionnaires and in-class speech recordings, evaluating the impact on vocal health and quality of life. The campus noise level was above recommended limits, which required greater vocal effort, leading to the report of symptoms such as hoarseness, dry throat, and tiredness. Many teachers underestimated the impact of their vocal changes and neglected preventive practices, such as vocal warm-ups and cool-downs. The analysis of voice-related quality of life and screening for voice disorders revealed the impact of noise on voice use in the classroom, especially in women, with repercussions on the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Pablo Alves Nicácio, Universidade de Brasília

  

Mariane Pinho do Nascimento, Universidade de Brasília

  

Giovana Barros Braga, Universidade de Brasília

  

Letícia Emilly da Silva Xavier, Universidade de Brasília

  

Miriely Ryara Fernandes da Mata, Universidade de Brasília

  

Isabella Monteiro de Castro Silva, Universidade de Brasília

  

Eduardo Magalhães Silva, Universidade de Brasília

  

References

1. Mota AF de B, Pellicani AD, Dornelas R, Ricz LNA. Condição de produção vocal do professor em diferentes situações funcionais. CoDAS. 2022; 34(1).

2. Santos RKS, Marques RD, Fernandes ACN, Silva EM da. Autopercepção da voz por professores de escola pública. Distúrb Comun [Internet]. 2019; 31(3): 500–10. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/39006

3. Silva SSL da. Principais patologias laríngeas em professores. Distúrb Comun. 2018; 30(4): 767–75.

4. López JM, Catena A, Montes A, Castillo ME. Effectiveness of a short voice training program for teachers: a preliminary study. J Voice. 2017; 31(6): 697–706.

5. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 10152 - Acústica - Níveis de pressão sonora em ambientes internos a edificações. Rio de Janeiro: ABNT; 2020.

6. Dias FAM, Santos BA dos, Mariano HC. Níveis de pressão sonora em salas de aula de uma universidade e seus efeitos em alunos e professores. CoDAS. 2019; 31(4): e20180223.

7. Zannin PHT, Engel MS, Fiedler PEK, Bunn F. Characterization of environmental noise based on noise measurements, noise mapping and interviews: a case study at a university campus in Brazil. Cities. 2013; 31: 317–27.

8. Santos RM dos, Cavalcante M dos S, Porto VF de A, Morais EPG de. Speech therapy strategies to promote the vocal health of teachers: integrative literature review. Rev Ciênc Saúde. 2021;11(1): 51–60.

9. Tutya AS, Zambon F, Oliveira G, Behlau M. Comparison of V-RQOL, VHI and VAPP scores in teachers. Rev Soc Bras Fonoaudiol [Internet]. 2011; 16(3): 273–81. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000300007&lng=pt&tlng=pt

10. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 10151 - Acústica - Avaliação do ruído em áreas habitadas, visando o conforto da comunidade - Procedimento. Rio de Janeiro: ABNT; 2000.

11. Ricarte A, Oliveira G, Behlau M. Validação do protocolo perfil de participação e atividades vocais no Brasil. CoDAS [Internet]. 2013 [citado 2022 ago 28]; 25(3): 242–9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/q3gvfWhqf4VvdXwHm8RRmFM/?lang=pt#

12. Zambon F, Moreti F, Vargas ACT, Behlau M. Eficiência e valores de corte do perfil de participação e atividades vocais para não professores e professores. Codas [Internet]. 2015; 27(6): 598–603. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822015000600598&lng=pt&tlng=pt

13. Ghirardi ACAM, Ferreira LP, Giannini SPP, Latorre MRDO. Screening Index for Voice Disorder (SIVD): development and validation. J Voice. 2013; 27(2): 195–200.

14. Zwirtes DPZ. Avaliação do desempenho acústico de salas de aula: estudo de caso nas escolas estaduais do Paraná [dissertação]. Curitiba: Universidade Federal do Paraná; 2006.

15. Arjunan A, Rajan R. Noise and brain. Physiol Behav. 2020; 227:113-136.

16. Servilha EAM, Delatti MA. Percepção de ruído em sala de aula por estudantes universitários e suas consequências sobre a qualidade do aprendizado. Audiol Commun Res.2014; 19(2): 138–44.

17. Dreossi RCF, Momensohn-Santos T. O ruído e sua interferência sobre estudantes em uma sala de aula: revisão de literatura. Pro Fono. 2005; 251–8.

18. Fernandes LVS, Pessoa VSA. Atitudes frente ao ruído no ambiente escolar: uma análise com estudantes do ensino médio [trabalho de conclusão de curso]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba; 2017.

19. American College of Healthcare Executives. A Comparison of the career attainments of men and women healthcare executives [Internet]. 2006 [citado 2025 fev 4]. Disponível em: https://www.ache.org/learning-center/research/about-the-workplace/gender-studies/a-comparison-of-the-career-attainments-of-men-and-women-healthcare-executives

20. Brasil, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2023: notas estatísticas. Brasília:INEP; 2024.

21. Martins RHG, Tavares ELM, Lima Neto AC, Fioravanti MP. Occupational hearing loss in teachers: a probable diagnosis. Braz J Otorhinolaryngol.2007;73(2):239–44.

22. Cantor Cutiva LC, Burdorf A. Factors associated with voice-related quality of life among teachers with voice complaints. J Commun Disord [Internet].2014; 52: 134–42. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0021992414000392

23. Moreno M, Calvache C, Cantor-Cutiva LC. Systematic review of literature on prevalence of vocal fatigue among teachers. J Voice. 2025; 39(1): 105–12.

24. Selevan E, Schorr E, Pekarsky R, Mitta S, Diamont S, Stept E, et al. Teachers’ perception of vocal quality compared with professional perception. J Voice. 2016; 30(6): 763.e17-763.e21.

25. Oliveira P, Ribeiro VV, Constantini AC, Cavalcante ME de OB, Sousa M dos S, da Silva K. Prevalence of work-related voice disorders in voice professionals: systematic review and meta-analysis. J Voice. 2025; 39(1): 84–104.

26. Sousa ACR, Mendes HDT, Fernandes ACN, Silva EM da. Programa de aquecimento e desaquecimento vocal para profissionais da voz. Distúrb Comun. 2020; 32(3): 470–80.

27. Masson MLV, Fabbron EMG, Loiola-Barreiro CM. Vocal warm-up and cool-down in teachers: a quasi-experimental controlled study. CoDAS [Internet]. 2019; 31(4): e20180252. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822019000400309&tlng=pt

28. Nusseck M, Immerz A, Richter B, Traser L. Vocal behavior of teachers reading with raised voice in a noisy environment. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(15): 8929.

29. Rabelo ATV, Santos JN, Oliveira RC, Magalhães MC. Effect of classroom acoustics on the speech intelligibility of students. CoDAS. 2014; 26(5): 360–6.

30. Nogueira B de FM, Medeiros AM de. Vocal behavior and working conditions of teachers after speech therapy for treatment of behavioral dysphonia. Audiol Commun Res [Internet]. 2018; 23: e1803. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-64312018000100323&tlng=pt

Published

2025-12-05

Issue

Section

Artigos