“What's math got to do with it?”

notes against the curricular injustice of the right to justification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p209-232

Keywords:

Rainer Forst, Justification, Reconstruction, Curricular injustice, Curriculum

Abstract

In this essay, I aim to demonstrate how what Rainer Forst defends as the Right to Justification is a contradiction in the production of knowledge that lends itself to offering theoretical foundations to the formative processes that Mathematics and Mathematics Education undergo. In methodological terms, the exercise undertaken in this essay is inspired by Habermas' reconstruction of the history of theory. Thus, by pointing out one of the obstacles to emancipation that plague Mathematics Education as an area of knowledge production in modern times, the discussions and reflections in this article have sought, above all, to draw the attention of the community of people who make up Mathematics Education to a problem of modern times.

Author Biographies

Flavio Augusto Leite Taveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência, Mestre em Educação para a Ciência (2023) e Licenciado em Matemática (2020) [com período de mobilidade acadêmica (2018-2019) pela Universidade do Minho] pela Universidade Estadual Paulista (Unesp).

Deise Aparecida Peralta, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Livre-docente em Educação Matemática, Doutora em Educação para a Ciência, Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Professora Associada da Universidade Estadual Paulista (Unesp).

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Published

2025-11-29

How to Cite

Taveira, F. A. L., & Peralta, D. A. (2025). “What’s math got to do with it?”: notes against the curricular injustice of the right to justification. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 209–232. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p209-232

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education