<b>A Terra em Transe: o cosmopolitismo às avessas do cinema novo</b>

Autores

  • Angela Prysthon

Resumo

Usando como referencial teórico os estudos culturais, este artigo analisa o cinema novo brasileiro como parte de uma estratégia terceiro mundista de conceber a cultura. A partir da emergência do conceito de terceiro mundo e das lutas de descolonização nos anos 1950 e 1960, a ideologia cosmopolita foi sendo vista pelos intelectuais de esquerda como a versão cultural da aliança com as forças hegemônicas da Europa e dos Estados Unidos. O projeto do cinema novo chama a atenção por suas afinidades ideológicas com o terceiro mundismo, mas, paradoxalmente, trazendo à tona uma polí­tica cosmopolita da periferia. Palavras-chave cinema novo, identidade, cultura brasileira, terceiro mundismo, estudos culturais. Abstract Using the cultural studies theoretical framework, this paper analyzes the cinema novo movement in Brazil as a part of the Third World conception of culture. Following the creation of the term “Third World” and the international politics of colonial independence of the 1950s and 1960s, a cosmopolitan attitude was seen by the intellectuals of the left as a cultural version of the alliance with the hegemonic forces of Europe and North America. Even though the cinema novo project can be associated with the ideology of an united Third World ,it brings about, paradoxically, a very cosmopolitan politics of the periphery. Key words cinema novo, identity, Brazilian culture, third world, cultural studies.

Metrics

PDF views
1,916
Jul 2007Jan 2008Jul 2008Jan 2009Jul 2009Jan 2010Jul 2010Jan 2011Jul 2011Jan 2012Jul 2012Jan 2013Jul 2013Jan 2014Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 2026155
|

Downloads

Publicado

2007-02-22

Edição

Seção

Artigos | Articles