CULTURAL ASPECTS CONCERNING THE TEACHING OF PORTUGUESE AS AN ADDITIONAL LANGUAGE (PLA): AN INTERCULTURAL MEDIATION PROPOSAL

Authors

  • Pedro Ivo SILVA Universidade Estadual de Goiás
  • Raimundo Márcio Mota de CASTRO Universidade Estadual de Goiás
  • Barbra SABOTA Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

Didactic mediation. Interculturality. Portuguese as an additional language.

Abstract

This article aims to discuss the intercultural didactic mediation associated to concepts of multiculturalism and interculturality concerned to the intercultural topics arising in a semi structured interview with a Nigerian student of Brazilian Portuguese. The data were analyzed under qualitative interpretativist research paradigms. An intrinsic relation between language and culture appears on the student interview analysis as well as the subjects 'gesture' and 'clothing' as cultural conflicting points of contact in his learning. These elements can be motivational in his linguistic and cultural learning of the Portuguese language and indicate the possibility of contribution of the intercultural didactic mediation in this process.        

Author Biographies

Pedro Ivo SILVA, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando do PPG-IELT - Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias, da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Linha de pesquisa: Educação, Escola e Tecnologias. Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Raimundo Márcio Mota de CASTRO, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC/GO. Docente do Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Linha de pesquisa: Educação, Escola e Tecnologias.

Barbra SABOTA, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Docente do Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Linha de pesquisa: Linguagem e representações sociais.

 

Published

2017-07-04

How to Cite

SILVA, P. I., CASTRO, R. M. M. de, & SABOTA, B. (2017). CULTURAL ASPECTS CONCERNING THE TEACHING OF PORTUGUESE AS AN ADDITIONAL LANGUAGE (PLA): AN INTERCULTURAL MEDIATION PROPOSAL. Intercâmbio, 34. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/33525

Issue

Section

Artigos