METACOGNITIVE STRATEGIES OF READING COMPREHENSION: CONTRIBUTIONS TO PERMANENCE AND SUCCESS SCHOOL

Authors

  • Margarete Gonçalves Macedo de CARVALHO Universidade Federal de Santa Catarina

Keywords:

compreensão leitora, metacognição, ensino-aprendizagem, permanência e êxito.

Abstract

This article presents one of the actions of the Project Permanência e Êxito, developed at the IFSC - Campus São Miguel do Oeste, the Reading Strategies Workshop, "I read, therefore I understand", with purpose is to teach students metacognitive strategies that help them in reading comprehension. On a psycholinguistic basis, it has as its methodology the direct teaching of the use of metacognitive strategies in the reading of expositive texts. The evaluations indicated immediate benefits in the reading comprehension of the participants, and, in medium and long term, their expansion is expected, favoring their permanence and school success.

Author Biography

Margarete Gonçalves Macedo de CARVALHO, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Linguística da UFSC. Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal da Fronteira Sul, especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares pelas Faculdades Integradas de Lages e em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande. Graduada em Pedagogia, com habilitação em Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade do Estado de SC e licenciada em Teologia pelo SEMIB. Tem experiência na área da Educação desde 1989. Atua como Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Santa Catarina, Câmpus São Miguel do Oeste, na Coordenadoria Pedagógica.

Published

2019-11-05

How to Cite

CARVALHO, M. G. M. de. (2019). METACOGNITIVE STRATEGIES OF READING COMPREHENSION: CONTRIBUTIONS TO PERMANENCE AND SUCCESS SCHOOL. Intercâmbio, 41. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/42483

Issue

Section

Artigos