THE TEACHER AS A LITERACY AGENT IN THE DIALOGICAL PRACTICE OF GROUP READING

Authors

  • Marivan Tavares dos SANTOS Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino – SEDUC/AM

Keywords:

Reading, Group Think-Aloud, Literacy Agent

Abstract

This article aims to discuss the role of the teacher as a literacy agent in the dialogic practice of reading Group Think-Aloud (GTA). The study proposes to investigate: a) In what aspects did the teacher’s actions of teacher as a literacy agent contribute to the construction of the senses in the dialogical practice of reading the GTA? b) What pedagogical knowledge constitute the teacher as literacy agent? The participants were the teacher-researcher and six students of higher education. The data revealed actions of the teacher that favored the construction of pedagogical senses and knowledges that constitute her agent of literacy.

Author Biography

Marivan Tavares dos SANTOS, Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino – SEDUC/AM

Atua na área de Letras, Linguística Aplicada, com ênfase em Leitura e Escrita; Formação de Professor e Leitor. Leciona disciplina de Língua Portuguesa, Metodologia de Pesquisa, Metodologia do Estudo, Comunicação Profissional, Comunicação Empresarial, Comunicação e Expressão. Tem experiência em disciplinas da Educação a Distância (EAD). É professora da rede pública estadual da Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas-SEDUC/AM. Ocupa a função de membro da Comissão Permanente de Pesquisa e Estudos Educacionais da Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino do Amazonas - DEGESC/SEDUC/AM. Membro do Conselho Estadual de Educação do Estado do Amazonas (CEE/AM). Atua como professora de Pós-graduação da - UNINORTE/Laureate Universities International. É integrante do Grupo de Estudos da Indeterminação e da Metáfora -GEIM. A pesquisa de Doutorado teve como foco a prática da leitura no ensino superior.

Published

2019-09-12

How to Cite

SANTOS, M. T. dos. (2019). THE TEACHER AS A LITERACY AGENT IN THE DIALOGICAL PRACTICE OF GROUP READING. Intercâmbio, 40. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/44984

Issue

Section

Artigos