The child in educational reinforcement and its impasses in the relationship with writing

Authors

Keywords:

Acquisition, Pathologies, Writing, Interactionism, Language Clinic

Abstract

This paper discusses the referrals of children with reading and writing difficulties, carried out by the school to the speech therapy clinic. The research is exploratory, and the corpus consists of written productions of a child inserted in the 3rd year of elementary school and referred to school tutoring. The analysis, based on the Interactionist proposal in the acquisition of language and its deployment in the Language Clinic, highlights the change and oscillation of the child in front of his own writing. A linguistic-discursive approach is highlighted that favors the change in the child's writing, before calling it pathological.

Author Biographies

Letícia do Nascimento Schavarem, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Fonoaudióloga graduada pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Juliana Marcolino-Galli, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Juliana Ferreira Marcolino Galli é fonoaudióloga, graduada pela PUC-SP. Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (bolsista CNPQ). Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem - PUC-SP (bolsista cnpq). Possui título de especialista em motricidade orofacial e linguagem. Atualmente, é professora adjunta do departamento de fonoaudiologia da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Campus Irati-PR. Líder doGgrupo de Pesquisa CNPQ: Laboratório de Estudos da Linguagem (LALINGUA) na UNICENTRO. Coordenadora do Programa de Extensão: Núcleo de Atendimento e Formação em Clínica de Linguagem (NAFO-CL).

Pascoalina Bailon de Oliveira Saleh, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Federal de Viçosa (1990), mestrado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é Professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa, onde atua no curso de Licenciatura em Letras e no Mestrado em Estudos da Linguagem. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística, atuando principalmente nos temas aquisição da escrita e ensino de língua materna.

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Published

2022-12-21

How to Cite

Schavarem, L. do N., Marcolino-Galli, J., & Saleh, P. B. de O. (2022). The child in educational reinforcement and its impasses in the relationship with writing. Intercâmbio, 51, e57745. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/57745

Issue

Section

Artigos