Poetry reading

from metalanguage to group think-aloud and co-construction of meaning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V54e64785

Keywords:

reading, co-construction, poems, literary conversation, group think-aloud

Abstract

This article presents a dialogical and collaborative reading practice named Group Think-Aloud (ZANOTTO, 1992; 1995; 2014; 2016), showing, alongside, how the co-construction of meaning of text can unfurl during literary conversations. Data from literary conversation carried out by a group of Year 6 students over the reading of a poem were analysed. During the conversation, participants negotiate meanings and reflect on the multiple readings that a text can evoke. Findings demonstrate that, when opportunities for verbal interaction are created, understandings are enhanced, what contributes significantly for the reader formation.     

Author Biographies

Vivian Maria Marcondes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda no programa Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC - SP). Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUC-SP); pós-graduação em Fundamentos do Ensino da Matemática (Mathema); pós-graduação em Psicopedagogia (Universidade Metodista); graduação em Pedagogia. Atuante há 22 anos como professora, em escolas da rede particular e pública de São Paulo. 

Mara Sophia Zanotto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

É professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e atua no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL). Fez doutorado em Linguística, na Universidade de São Paulo (USP), em 1976. É líder do Grupo de Estudos da Indeterminação e da Metáfora - GEIM/CNPq, que desenvolve pesquisa em três direções: 1) leitura e interpretação da metáfora/metonímia no gênero literário e em outros gêneros 2) abordagem discursiva e estilística da metáfora/metonímia; 3) estudo semântico-pragmático da significação da metáfora/metonímia em uso. 

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Published

2023-12-22

How to Cite

Marcondes, V. M. ., & Zanotto, M. S. . (2023). Poetry reading: from metalanguage to group think-aloud and co-construction of meaning. Intercâmbio, 54, e64785. https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V54e64785

Issue

Section

Artigos