“SOS Portuguese” course at the University of Lisbon
an initiative to support refugees from Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-759X2024V56e70265Keywords:
Teaching of Portuguese as a Welcome Language (PLA), elementary language level (A1/A2), forcibly displaced people from Ukraine, creation of teaching materials, classroom reportAbstract
The aim of this article is to present in what way an initiative was carried out at the School of Arts and Humanities of the University of Lisbon, proposed by a group of teachers from the Center for Slavic Languages and Cultures, with the support of the Institute of Portuguese Culture and Language, in the context of supporting temporarily displaced people from Ukraine in Portugal. The article describes the structure of the course and teaching materials, as well as an example of methodology applied in the classroom, considering the target audience and the difficulties, both on a psychological and didactic level.
References
AIMA (Agência para a Integração, Migrações e Asilo). Pedido de Proteção Temporária, 2022. Disponível em: https://sefforukraine.sef.pt/. Acesso em: 20 nov. 2024.
Aprender a Pronúncia do Português Europeu, Guia Completo, 2024. Disponível em: https://european-portuguese.info/pt/. Acesso em: 20 nov. 2024.
BAYAN, A. M.; BAYAN, H. J. Caderno de Formação, Propostas de Atividades e Exercício. Alto Comissariado para as Migrações (ACM), 2015.
CÂMARA MUNICUPAL DE LISBOA. Projeto Lisboa com a Ucrânia, 2023. Disponível em: https://www.lisboa.pt/lisboa-com-a-ucrania. Acesso em: 15 mar. 2023.
CAO, Y.; ZHOU, C.; HRISTOVSKY, G. Exploring the Phonetic Context Effects on the Production of Portuguese /ɾ/ by L1-Mandarin Learners. In: SKARNITZL, Radek; VOLÍN, Jan (Eds.). Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences. Guarant International, 2023. p. 2472-2476. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/ChaoZhou16/publication/370230928_Exploring_the_Phonetic_Context_Effects_on_the_Production_of_Portuguese_r_by_L1Mandarin_Learners/links/64df0efdcaf5ff5cd0c3a263/Exploring-the-Phonetic-Context-Effects-on-the-Production-of-Portuguese-r-by-L1-Mandarin-Learners.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.
CAPLE, Centro de Avaliação de Português Língua Estrangeira. Projeto CAPLE, 2023. Disponível em: https://caple.letras.ulisboa.pt/. Acesso em: 15 mar. 2023.
CENTRO DE LÍNGUAS E CULTURAS ESLAVAS (CLCE), 2023. Disponível em: https://centro-de-linguas-e-culturas-eslavas.webnode.pt/. Acesso em: 15 mar. 2023.
CONSELHO EUROPEU. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas – Aprendizagem, ensino, avaliação. Lisboa: Edições Asa, 2001. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/quadro_europeu_comum_referencia.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
FACULDADE DE LETRAS DA UNIVERSIDADE DE LISBOA. Vitaemo – Emergência Humanitária Ucrânia: Apoio em Letras, 2023. Disponível em: https://www.letras.ulisboa.pt/pt/noticias/destaques/1951-vitaemo-emergencia-humanitaria-ucrania-apoio-em-letras. Acesso em: 15 mar. 2023.
FLEGE, J. E. Second language speech learning: Theory, findings, and problems. In: STRANGE, Winifred (Ed.). Speech perception and linguistic experience: Issues in cross-language research. Timonium (MD): York Press, 1995. p. 233-277.
GROSSO, M. J. dos R. O Discurso Metodológico do Ensino do Português em Macau a Falantes de Língua Materna Chinesa. 1999. Dissertação (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.
GROSSO, M. J. dos R. As competências do Utilizador elementar no contexto de acolhimento. Língua Portuguesa e Integração, 2007. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/13609/1/atas%20do%20seminario_lingua%20portuguesa%20e%20integracao.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
GROSSO, M. J.; TAVARES, A; TAVARES, M. O Português para Falantes de Outras Línguas. Lisboa: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/portugues_falantes_outras_linguas.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
INSTITUTO DE CULTURA E LÍNGUA PORTUGUESA. Curso gratuito de português para refugiados da Ucrânia, 2023. Disponível em: https://www.iclp.letras.ulisboa.pt/curso-gratuito-de-portugues-para-refugiados-da-ucrania/. Acesso em: 15 mar. 2023.
MASLOW, A. H. A theory of human motivation. Psychological Review, v. 50, n. 4, p. 370–396, 1943.
MOHEBBI, H.; ALAVI, S. M. An Investigation into Teachers’ First Language Use in a Second Language Learning Classroom Context: A Questionnaire-based Study. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, v. 7, n. 4, p. 57-73, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/269988859_An_Investigation_into_Teachers%27_First_Language_Use_in_a_Second_Language_Learning_Classroom_Context_A_Questionnaire-based_Study. Acesso em: 15 mar. 2023.
PROKOPYSHYN, A.; BALDÉ, N. SOS Potuguês. Nível de Sobrevivência. Lisboa: Centro de Línguas e Culturas Eslavas e Instituto de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Apostila, 2022.
SUTULINA, L. G. Navchal'nyi posibnik z portugal'skoï movi [Manual de Português de Nível Inicial]. Dnipro: RVV DNU, 2012. Disponível em: http://www.slangschool.com.ua/Downloads/sutulina.posib.portu.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
TRUBETZKOY, N. Grunzüge der Phonologie. Güttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1939.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gueorgui Hristovsky , Ana Prokopyshyn, Nailia Baldé

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.