STRUGGLING FOR IDENTITY: A STORY IN BETWEEN LINES OF OPPRESSION AND FREEDOM

Auteurs

  • Simone REIS Universidade Estadual de Londrina e Radboud University Nijmegen

Mots-clés :

teacher education, identity, oppression, freedom.

Résumé

This paper reports on a sociological and discourse study of identity construction of a young undergraduate student from the State University of Londrina. It stems from data generated by means of his diary writing in 2009. The analysis portrays his struggles throughout his life, and explores the content of two emerging identities, namely one of the oppressed and one of the free man.  Consent to use the diary data was given by the participant in written form, and his agreement with the analysis was expressed in writing. Contributions of the study are addressed to school leaders, educators, students, and parents.

Biographie de l'auteur

Simone REIS, Universidade Estadual de Londrina e Radboud University Nijmegen

Professora Associada no Departamento de Letras Estrangeiras Modernas na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem e Poder (CNPq-2013). Realizou estudos pós-doutorais junto ao Centro de Pesquisa Valibel ? Discours et Variation, no Instituto de Linguagem e Comunicação da Université catholique de Louvain (UCL), em fevereiro de 2010. Concentrou seus estudos na Holanda, em análise crítica do discurso, junto ao Instituto de Educação da Radboud Universiteit Nijmegen, em metáforas e metonímias enquanto focos de análise crítica do discurso, junto à Vrije Universiteit Amsterdam; em análise de dados verbais, visuais e gestuais, junto ao Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen (abril a agosto de 2010). Prosseguiu em seus estudos junto ao departamento de Aprendizagem, Currículo e Comunicação, do Instituto de Educação (IOE) da University of London, e participou do grupo de análise de dados em vídeo, no Laboratório de Conhecimento de Londres, do departamento de Cultura, Comunicações e Mídia da University of London (setembro a dezembro de 2010). Doutora em Ciências Sociais pela Radboud Universiteit Nijmegen (Holanda, 2005, com tese indicada à distinção Cum Laude) ? título revalidado pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). 

Téléchargements

Publiée

2018-03-26

Comment citer

REIS, S. (2018). STRUGGLING FOR IDENTITY: A STORY IN BETWEEN LINES OF OPPRESSION AND FREEDOM. Intercâmbio, 37. Consulté à l’adresse https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/36660

Numéro

Rubrique

Artigos