Dialogicity in entrepreneurial pedagogy
Keywords:
Entrepreneurial Pedagogy. Dialogical Planning. Dialogicity.Abstract
The present article discusses the importance of the educator´s dialogical position for the effective realization of the goals required by the Entrepreneurial Pedagogy (EP) in the context of teaching and learning. Through the literature review, we sought to identify the meaning of the dialogic relationship and to describe the characteristics, the attributions and the commitments of the PE linked to the dialogue. We started from the premise that dialogue is the key to the implementation of the EP and our results point to a fundamental posture of the educator in the context of the EP.
References
ANDRADE, Maria José Netto. Metodologia de pesquisa em educação. – ed. rev. ampl. – São João del-Rei, MG: UFSJ, 2011. 97 p.
BARRETO, apud PACHECO, Andressa Sasaki Vasques; PEDRON, Luana Elise. SCHLICKMANN, Raphael. MORETTO NETO, Luís. A Pedagogia de Paulo Freire e a Pedagogia Empreendedora. VI COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, Blumenau, SC, 15 a 17 de novembro de 2006.
CASSIANO, Paulo Victor; REIS, Sheine Pontes dos. Pedagogia Empreendedora: em que a matemática pode contribuir? In: OLIVEIRA, Paulo César; NUNES, Rosana Helena; VIVAN, Elide Garcia Silva; FURTADO, Otávio Luis P. C. (orgs). Percursos e Práticas: (re) leituras de produções acadêmicas. Sorocaba: Crearte Editora, 2009.
DOLABELA, Fernando. Pedagogia Empreendedora. São Paulo: Editora de Cultura, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P., apud PACHECO, Andressa Sasaki Vasques; PEDRON, Luana Elise. SCHLICKMANN, Raphael. MORETTO NETO, Luís. A Pedagogia de Paulo Freire e a Pedagogia Empreendedora. VI COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, Blumenau, SC, 15 a 17 de novembro de 2006.
PACHECO, Andressa Sasaki Vasques. PEDRON, Luana Elise. SCHLICKMANN, Raphael. MORETTO NETO, Luís. A Pedagogia de Paulo Freire e a Pedagogia Empreendedora. VI COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, Blumenau, SC, 15 a 17 de novembro de 2006.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: Como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação Dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2011.
WERTHEIN, Jorge. Educação e mudança. In: FREIRE, Paulo. Uma bibliografia. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.