A REVIEW OF INTERDISCIPLINARY APPROACHES IN SCIENCE TEACHING: approximations to scientific and school interdisciplinarity

Authors

  • Endrigo Antunes Martins Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.
  • Bruna Zilli Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.
  • Patrícia Vecchio Guarnieri Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru.
  • Thiago Henrique Diniz Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru.

Keywords:

Scientific interdisciplinarity. School interdisciplinarity. Science teaching. Review.

Abstract

This research presents a review of papers in journals about Science Teaching to investigate if the researches on this area are close to an interdisciplinary perspective either scientific or of a school type, based on Yves Lenoir and Ivani Fazenda ideas. These approximations were based on the identification of the characteristics (purpose, objects, application modalities, referential system and consequence) that define one type or another. The searches in the journals resulted in eight papers: five approached the school interdisciplinarity, two the scientific one and one we considered to be between the two perspectives. According to Yves Lenoir, the school interdisciplinarity is divided into three levels (curricular, didactic and pedagogical), which were also considered in our analysis of the articles when they presented that type of interdisciplinarity. However, we understand that these texts need further analytical insights to seek evidence regarding if they are contemplating the three levels. We believe that our research helped to broaden specific and general discussions on interdisciplinary approaches in Science Teaching, contributing to the advancement of practical and theoretical reflections on interdisciplinarity in the teaching context in general.

 

Author Biographies

Endrigo Antunes Martins, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.

Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Votuporanga (UNIFEV). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) campus de Cuiabá. Doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.

 

Bruna Zilli, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.

Licenciatura em Química pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Araraquara. Mestranda em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) campus de Bauru.

Patrícia Vecchio Guarnieri, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru.

Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestranda em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru.

Thiago Henrique Diniz, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru.

Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Botucatu e Universidade de Coimbra (UC) – Portugal (Programa de Licenciaturas Internacionais – PLI). Mestrando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ (UNESP) campus de Bauru. 

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Published

2017-10-01

Issue

Section

Artigos de revisão