A bibliographic review on teachers’ impressions about interdisciplinarity in Science teaching

Authors

  • Elaine Cunha Morais do Rego Universidade de Brasília (UnB – 2017)
  • Eliane Mendes Guimarães Universidade de Brasília (UnB – 2017)
  • Maria Rosane Marques Barros Universidade de Brasília (UnB)
  • Viviane Aparecida da Silva Aparecida da Silva Falcomer Universidade de Brasília (UnB)

Keywords:

Science teaching. Interdisciplinarity. Teachers' impressions.

Abstract

A large number of studies on interdisciplinarity indicates that the practice of this type of approach is not being carried out in the classroom. Thus, a literature review was carried out to analyze scientific works that focused on the impressions of teachers, Elementary School (Final Years) and High School about the interdisciplinarity in Science Teaching, both in an epistemological perspective of the term and in teaching experiences around interdisciplinary practices. To do this, an analysis was made in online journals of the Teaching Area in Brazil, from the years 2012 to 2016, having as criteria adopted for the research, the search for the word ‘interdisciplinarity’ as a keyword of the articles, but that the approach in Science teaching was explicit in the abstracts. The results showed that although a single successful experience of interdisciplinary practice appears among the articles selected, most of them point out the difficulties, although the teachers recognize the importance of such an approach. Among the factors that hinder interdisciplinarity are: lack of epistemological knowledge about interdisciplinarity, fragmented initial training, fragmented curriculum, excessive content, lack of time for collective planning, lack of knowledge of curricular planning in other disciplines, external evaluations, resistance of students, consonance between content and grade. Given the context, we can see the reasons that lead to the inefficiency of interdisciplinary practices while at the same time understanding the urgency to expand discussions in search for the overcome of challenges for an interdisciplinary know-how.

 

Author Biographies

Elaine Cunha Morais do Rego, Universidade de Brasília (UnB – 2017)

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) em 2009. Especialista em Gestão Ambiental pela Faculdade João Calvino (2011). Especialista em Docência de Biologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Docente da Instituição de Ensino Superior da Faculdade São Francisco de Barreiras - FASB (2012 a 2013) e da Rede Pública Estadual (26 anos), leciona as disciplinas de Biologia Geral e Química no Colégio Estadual Antônio Geraldo. Supervisora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pela Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB) no Município de Barreiras (Ba) (2010 a 2014). Mestra em Ensino de Ciências da Universidade de Brasília (UnB – 2017) orientadora Professora Drª Eliane Mendes Guimarães e coorientadora Professora Drª Viviane Aparecida da Silva Falcomer.

Eliane Mendes Guimarães, Universidade de Brasília (UnB – 2017)

Possui graduação em Licenciatura Em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília (1985), mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (1996) e doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (2004). Atualmente é professora adjunto da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, educação ambiental, educação, ensino de biologia e formação de professores.

Maria Rosane Marques Barros, Universidade de Brasília (UnB)

É graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Brasília - UniCEUB (2000). Possui especialização em Educação Ambiental pelo IESDE (2006). Tem experiência há 17 anos como professora efetiva da Secretaria de Educação do DF. Atua em sala de aula como professora de Ciências Naturais, Biologia e Matemática. Ministrou por 4 anos (2001/2004) aulas de Biologia e Ciências na Rede Salesiana de Ensino. Já exerceu cargo de Diretora no Centro de Educação Infantil da Candangolândia (2007), de Supervisora Pedagógica na Escola Classe Jardim Botânico (2008) e de Coordenadora Pedagógica no Projeto Piloto de Educação Integral localizado no Centro de Referência em Educação Integral-Cidade Escola da Candangolândia (2009/2010) e no Centro de Ensino Médio Júlia Kubistcheck da Candangolândia (2014). Atualmente é mestra do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade de Brasília (UnB) orientadora Professora Drª. Lenise Garcia e coorientador Professor Drº. Eduardo Cavalcanti. 

Viviane Aparecida da Silva Aparecida da Silva Falcomer, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Química Inorgânica pelo Instituto de Química da Universidade de Brasília (2009). Obteve o título de Mestre em Química Inorgânica (2004) pela Universidade de Brasília e o título de Licenciada em Ciências Naturais, com habilitação em Química, pela Universidade Católica de Brasília (2000). Atualmente é professora adjunta da Universidade de Brasília, Faculdade de Planaltina, atuando no curso de Licenciatura em Ciências Naturais, área de educação. Trabalhou por cinco anos na Universidade Católica de Brasília atuando nos Cursos de Química, Farmácia e Biologia. Atuou ainda, durante oito anos, como professora concursada da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, além de trabalhar com ensino fundamental, médio e EJA em escolas particulares do DF. Desenvolve projetos na área de Educação, Ensino de Ciências, Ensino de Química e Formação de Professores.

 

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Published

2017-10-01