EPISTEMOLOGIA ECOSSISTÊMICA E INTERDISCIPLINARIDADE: uma parceria necessária ao ensino escolar do século XXI
Keywords:
Interdisciplinarity, Sustainability, Ecosystemic Epistemology, PerceptionAbstract
This article aims to weave elements that can contribute to reflect on the school education that we have and the ecosystemic reality that we live. In this study, we point out evidences that the educational system remains fragmented and hierarchical, while the 21st century requires that the subjects have an ecosystemic knowledge. There are indications that the permanence in this way of organizing school education fulfills the neoliberalist ideal, by not encouraging in the students the perception about environmental, social and economic issues, nor the imbrication between these elements and their lives. As a proposal to attenuate the incoherence between formal disjunctive education and global subjects of the 21st century, we bring interdisciplinarity as a didactic option, sustainability as a resource to develop pedagogical praxis based on themes related to the experiences of cognitive subjects and ecological, complex, ecosystem as an epistemological basis to foster a teaching that intends to meet the traditional paradigm and didactics. To support our study, we used authors such as Morin (2010,2011); Varela (2011), Capra (2006), Maturana (1982,2011); Farm (2008,2011); Japiassu (1976, 1994) and others scientists who develop transdisciplinary research. Concerning the methodological procedure we adopted the bibliographic research, for this we carring out a study on the elements of the research, namely: ecosystemic epistemology; interdisciplinarity and sustainability, as well as a documentary survey, regarding the qualitative approach. In this panorama we point out as a possibility for the promotion of an ecological perception, the ecosystemic epistemology integrated to interdisciplinarity, given the indications of the necessity of a paradigmatic and didactic transition, evidenced in the study.References
ALVARENGA, Augusta Thereza et al. Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JÚNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio J. INTERDISCIPLINARIDADE EM CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO. Barueri, SP: Manole, 2011, p.3-68.
BRASIL. Rio+20 Conferência das Nações Unidas Sobre Desenvolvimento Sustentável 2012. Disponível em: http://www.rio20.gov.br/sobre_a_rio_mais_20/rio-20-como-chegamos-ate-aqui/at_download/rio-20-como-chegamos-ate-aqui.pdf > acesso em 14 de maio de 2017.
________. Conferência Rio-92 sobre o meio ambiente do planeta: desenvolvimento sustentável dos países, 1992. Disponível em< http://www.senado.gov.br/noticias/Jornal/emdiscussao/rio20/a-io20/conferencia-rio-92-sobre-o-meio-ambiente-do-planeta-desenvolvimento-sustentavel-dos-paises.aspx> Acesso em: 14 de maio de 2017.
CAPRA, Fritjof. A TEIA DA VIDA: Uma nova compreensão dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.
_______. O Ponto de Mutação. São Paulo: Cultrix, 1998.
DA VEIGA, José Eli. A desgovernança mundial da sustentabilidade. Editora 34, 2013. In VIOLA, Eduardo (resenha). Revista Política Externa, vol. 22, nº 4, 2014. Disponível em < http://www.zeeli.pro.br/wp-content/uploads/2014/07/2014_-_Viola_-_Resenha_DESGOV_-_Rev_Pol%C3%ADtica_Externa.pdf> acesso em 10 de junho de 2017.
DIAS, Genebaldo Freire. Pegada ecológica e sustentabilidade humana. Global Editora e Distribuidora Ltda, 2015. Disponível em < https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&q=Servi%C3%A7o+social+e+sustentabilidade+humana&btnG=&lr= > Acesso em: 10 de maio de 2017.
FAZENDA, Ivani (Org.). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia. 6 ed. São Paulo: Loyola, 2011.
________. O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
GUSDORF apud ALVARENGA, Augusta Thereza et al. Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JÚNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio J. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Barueri, SP: Manole, 2011, pp.3-68.
HART, Stuart L. Beyond Greening: strategies for a sustainable world. Harward Business Review - Jan/Feb 1997.
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa 118.3, 2003, pp. 189-205.
JAPIASSU, Hilton. A questão da interdisciplinaridade. Seminário internacional sobre reestruturação curricular. Secretaria Municipal de Educação, Porto Alegre, 1994.
________. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago Editora, 1976.
LUZZI, Daniel Angel; PHILIPPI JÚNIOR, Arlindo. Interdisciplinaridade, pedagogia e didática da complexidade na formação superior. In: Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação [S.l: s.n.], 2011.
MARTINS, Marcos Francisco; VARANI, Adriana. Professor e pesquisador: considerações sobre a problemática relação entre ensino e pesquisa. Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, 2012.
MATURANA, Humberto. Reflexões: aprendizagem ou deriva ontogênica. Universidade do Chile, 1982.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. 9. ed. São Paulo: Palas Athenas, 2011.
MORAES, Silvia Elizabeth (Org.). Currículo e formação docente: um diálogo interdisciplinar. Campinas, SP: Mercado das letras, 2008.
MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. 14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
________. A cabeça bem-feita. 19. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.
________. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. In: A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Bertrand Brasil, 2015.
ONU. Declaração da Conferência das Nações Unidas sobre o Meio Ambiente Humano – 1972. Disponível em: <https://www.apambiente.pt/_zdata/Politicas/DesenvolvimentoSustentavel/1972_Declaracao_Estocolmo.pdf>. Acesso em: 10 de agosto de 2016.
PEDRO, Ana Paula. Ética, moral, axiologia e valores: confusões e ambiguidades em torno de um conceito comum. Kriterion: Revista de Filosofia 55.130, 2014, p. 483-498. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/kr/v55n130/02.pdf> acesso em 03 de junho de 2017.
RATTNER, Henrique. Sustentabilidade -uma visão humanista. Ambiente & sociedade 5,1999, pp. 233-240.
RAYNAUT, Claude. Interdisciplinaridade: mundo contemporâneo, complexidade e desafios à produção e aplicação de conhecimentos. In: PHILIPPI JÚNIOR, Arlindo;
SILVA NETO, Antônio J. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Barueri, SP: Manole, 2011, pp. 69-105.
RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social. São Paulo: Atlas, v. 3, 1999.
SILVA NETO, Antônio J. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Barueri, SP: Manole, 2011, pp. 123-142
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.