SCHOOL INCLUSION AND TEACHERS CHALLENGES: a study of the Brazilian panorama in the interdisciplinary perspective
Keywords:
School inclusion, faculty challenge, Interdisciplinarity.Abstract
The academic debate about a proposal for school inclusion has been widely diversified in search for focus of analysis that sustains and amplifies alternatives to insert people with special needs from an early age in the regular system of education. Thus, among the focus of the debate it is included the preparation of the educational environment, as well as the need for teacher training in the process. Being so, the objective of this study is to produce reflections based on the analysis of Brazilian textual production about school inclusion, highlighting the main challenges that surround the formation and the teaching performance. For this, a systematic review of the Brazilian publications available in the Portal of Scopus Journals regarding the theme was carried out. It is noteworthy that the studies dealt with the most diverse topics; the authors of the analyzed studies have researched methodologies, public policies and pedagogical practices that involve the inclusion proposals. Regarding the challenges, the analyzed studies show that for a training of teachers who work from an inclusion perspective, there are few approaches and they require more in-depth studies. The study pointed out that there are few approaches about the importance of the interdisciplinary perspective in the training and updating of teachers focusing on the process of inclusion of people with special needs.
References
ANDRADE, E.T.; MENDES, E. G. Estudo comparativo em três municípios da Política de Inclusão Escolar na percepção dos alunos com deficiência física. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, v. 23, n. 32, p. 1-24, mar. 2015.
ANJOS, H.P. et al. A inclusão escolar do ponto de vista dos professores: o processo de constituição de um discurso. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 116-129, jan./abr., 2009.
ASPILICUETA, P. et al. A questão linguística na inclusão escolar de alunos surdos: ambiente regular inclusivo versus ambiente exclusivamente ouvinte. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, n. 3, p. 395-410, jul./set. 2013.
BAPTISTA, C. R. A inclusão e seus sentidos: entre edifícios e tendas. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 2004, Curitiba. Anais... Curitiba: Endipe, 2004.
BARBUIO, R.; FREITAS, A.P. Educação Física, deficiência e inclusão escolar. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, p. 421-425, 2016.
BASTOS, A. R. B. O caminho das escolas rumo às práticas de inclusão. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, p. 731-735, 2016.
BIALER, M. A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 485-492, set./dez. 2015.
BRACCIALLI, L. M. P. et al. Vídeo Game na escola e na clínica: auxiliar na inclusão. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, p. 1078-1081, 2016.
CAIADO, K. R. M. Convenção Internacional sobre os direitos das pessoas com deficiências: destaques para o debate sobre educação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 22, n. 35, p. 329-338, set./dez. 2009.
CAMARGO, S. P. H.; BOSA, C.A. Competência social, inclusão escolar e autismo: um estudo de caso comparativo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 28, n. 3, p. 315-324, jul./set. 2012.
COSTA, A. M. F. Atividades pedagógicas de inclusão para o aluno com necessidades educativas especiais: uma proposta colaborativa com docentes em formação. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2013.
DALBEN, Angela I. L. F. Os ciclos de formação como alternativa para inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 66-82, jan./abr. 2009.
DORZIAT, A. O profissional da inclusão escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 150, p. 986-1003, set./dez. 2013.
ELSEVIER. Scopus. Disponível em: http://www.americalatina.elsevier.com/sul/pt-br/scopus.php. Acesso em: 15 out. 2016.
FAZENDA, I. C. A. apud HAAS, Célia. M. A interdisciplinaridade em Ivani Fazenda: construção de uma atitude pedagógica. International Studies on Law and Education, v. 8, p. 55-64, mai./ago. 2011.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1991.
______. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Loyola, 1979.
FERREIRA, Nali R. S. As concepções de Transversalidade, Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade como base do processo de formação de formadores da Educação Básica: um estudo de caso no Centro Universitário de Belo Horizonte (Uni-BH). Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET-MG. Belo Horizonte, 213, p. 2001.
FERREIRA, V. Educação Física: Interdisciplinaridade, Aprendizagem e Inclusão. Rio de Janeiro: Sprint, 2006.
FERREIRA, M.; GUIMARÃES, M. Educação Inclusiva. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Dificuldades e sucessos de professores de educação física em relação à inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 1, p. 49-64, jan./mar. 2016.
FREITAS, S. N.; RECH, A. J. D. Atividades de enriquecimento escolar como estratégia para contribuir com a inclusão escolar dos alunos com altas habilidades/superdotação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 23, n. 30, pp. 1-23, 2015.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
HAAS, Célia. M. A interdisciplinaridade em Ivani Fazenda: construção de uma atitude pedagógica. International Studies on Law and Education, v. 8, pp. 55-64, mai./ago. 2011.
HOSTIS, R. C. L.; JORDÃO, S. G. F. Política de inclusão escolar e práticas curriculares: estratégias pedagógicas para elaboração conceitual do público alvo de educação especial. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 23, n. 28, pp. 1-23, 2014.
JESUS, D. M. et al. Formação continuada de gestores públicos de educação especial: políticas locais para inclusão escolar. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 23, n. 29, pp. 1-23, 2015.
LEMOS, E. L. de M. et al. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 117-130, jan./mar., 2014.
LUIZ, F. M. R.; NASCIMENTO, L. C.Inclusão escolar de crianças com síndrome de Down: experiências contadas pelas famílias. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 1, pp. 127-140, jan./mar., 2012.
MACEDO, M. Del C. S. R. et al. Histórico da inclusão escolar: uma discussão entre texto e contexto. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 19, n. 2, pp. 179-189, abr./jun. 2014.
MANZINI, E.J. Recurso pedagógico adaptado e estratégias para o ensino de alunos com deficiência física. In: MANZINI, E. J.; FUJISAWA, D.S. (Org.). Jogos e recursos para comunicação e ensino na educação especial. Marília: ABPEE, 2010. pp.111-132.
MARTINS, L.A. R. Reflexões sobre a formação de professores com vistas a educação inclusiva. In: MIRANDA, T.G.; FILHO, T.A.G. (Org.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.
MATOS, S. N.; MENDES, E. G. Demandas de professores decorrentes da inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 1, pp. 9-22, jan./mar. 2015.
MELLO, A. dos R. L. Refletindo sobre a inclusão escolar brasileira. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 931-935, 2016.
NAKAYAMA, A. M. et al. Mediação da atenção em grupo de apoio educacional. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 708-712, 2016.
OLIVEIRA, A. A. S.; DRAGO, S. L. dos S. A gestão da inclusão escolar na rede municipal de São Paulo: algumas considerações sobre o Programa Incluir. Ensaio: avaliação de políticas públicas, Rio de Janeiro, v. 20, n. 75, p. 347-372, abr./jun. 2012.
PAGNEZ, K. S. M. M.; BISSOLLI, L. A. R.As salas de apoio e acompanhamento à inclusão em São Paulo.Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 178-186, 2016.
PAGNEZ, K. S. M. M. A formação de professores para atuar na inclusão escolar.Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 70-74, 2016.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Qualis-Periodicos. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.jsf;jsessionid=Un1rFCFqDM4dH9ORUJnJ83YO.sucupira-205#>. Acesso em: 08 fev 2018.
REBELO, A. S. Política de Inclusão escolar no Brasil (2003-2010). Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 851-854, 2016.
RIBEIRO, E. et al. Aproximação entre ofertas de educação de jovens e adultos com foco na juventude: perfis e espaço. Arquivos analíticos de políticas educativas, v. 22, n. 60, pp. 1-29, 2014.
RODRIGUES, M. S. et al. Um olhar para a inclusão do público alvo da educação especial no ensino regular a partir do censo escolar brasileiro. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 1061-1066, 2016.
ROSIN-PINOLA, A. R.; DEL PRETTE, Z. A. P. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 3, pp. 341-356, jul./set. 2014.
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M.N. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, pp. 83-89, jan./fev. 2007.
SANTAROSA, L. M. C.; CONFORTO, D. Tecnologias móveis na inclusão escolar e digital de estudantes com transtorno de espectro autista. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 4, pp. 349-366, out./dez. 2015.
SAVIANI, D. Política Educacional Brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação da PUC-Campinas, Campinas, n. 24, pp.7-16, jun. 2008.
SCHNEIDER, M. B. D. Subsídios para atuação pedagógica no cotidiano escolar inclusivo, 2004. Disponível em: <http://www.educacaoonline.pro.br/art_subsidios_para_acao.asp>. Acesso em: 1 de maio de 2017.
SILVA, A. M.; MENDES, E. G. Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 1, pp. 53-70, jan./mar. 2012.
SILVEIRA, K. A. et al. Concepções de professores sobre inclusão escolar e interações em ambiente inclusivo: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 18, n. 4, pp. 695-708, out./dez. 2012.
SILVEIRA, F. F.; NEVES, M. M. B. da J. Inclusão escolar de crianças com deficiência múltipla: concepções de pais e professores. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 1, p. 79-88, jan./abr. 2006.
SOUZA, A. M. de L.; MACEDO, M. Del C. S. R. Avaliação da aprendizagem e inclusão escolar: a singularidade a serviço da comunidade. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 283-290, jul./dez. 2012.
TADA, I. et al. Conhecendo o processo de inclusão escolar de Porto Velho - RO. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 28, n. 1, p. 65-69, jan./mar. 2012.
TOGASHI, C. M.; WALTER, C. C. F. As contribuições do uso da comunicação alternativa no processo de inclusão escolar de um aluno com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 3, pp. 351-366, jul./set.. 2016.
VICTOR, S. L.; PILOTO, S. S. de F. H. Acesso e permanência da criança na escola. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 130-134, 2016.
ZAFANI, M. D.; OMOTE, S. Atribuições da família na percepção do professor. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. s1, pp. 221-224, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.