Talking about na interdisciplinar didatics
DOI:
https://doi.org/10.23925/2179-7498.2019n12p40-52Keywords:
Curriculum. Didactics. Interdisciplinary research.Abstract
The theme addressed in this article presents an attempt to answer the recurrent questioning of teachers about how to do didactics based on interdisciplinary principles. The subject was addressed in more details in the research conducted during the post-graduate doctorate. Taking the Interdisciplinary research that underpinned the action of the new attitudes, it was possible to institute a didactic transforming to the practice in the classes, dealing with a new pedagogical paradigm for Elementary School in a municipal public school of São Paulo with thirty one students. The model that underpinned this transformation enabled the educational intervention based on dialogue, an interdisciplinary foundation, intensified by the spiral movement in the partnership built between the students and the researcher. Knowledge became significant to all involved and the researcher changed the view on education and practice by performing an educational intervention to raise awareness of the subject.References
CHIZZOTTI, Antonio. Textos. Não publicados. São Paulo: autor, 2016.
______. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 6. ed. – Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 2014
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. TAVARES, Dirce Encarnacion. GODOY, Herminia Prado. Interdisciplinaridade na Pesquisa Científica. Campinas, SP: Papirus, 2015 (Coleção Práxis)
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e Interdisciplinaridade escolar no Ensino Brasileiro. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2011. 173p.
______. Interdisciplinaridade escolar: História, Teoria e Pesquisa. 2. ed. Campinas. São Paulo: Papirus, 1995. (Coleção magistério: Formação e trabalho pedagógico).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura)
GODOY, Herminia Prado. Consciência espiritual na educação interdisciplinar. São Paulo: Ponto Cosmopolitana, 2012.
GUSDORF, George. A Fala. Traduzido de: La Parole. Publicado por: Presses Universitaires de França, Paris, França. Todos os direitos da edição reservados à Editora Rio – Sociedade Cultural Ltda: Rio de Janeiro, 1977. Vol. Nº 8 (Coleção Contexto).
PERRENOUD, Philippe.10 novas competências para ensinar: Convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
VARELLA, A. M. e FAZENDA, I. C. A. Gestão Educacional e Interdisciplinaridade: desafios e possibilidades. São Paulo: Dados Internacionais de Catalogação na Publicação (CIP), 2017.