Talking about na interdisciplinar didatics

Authors

  • Lislayne Carneiro PUCSP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-7498.2019n12p40-52

Keywords:

Curriculum. Didactics. Interdisciplinary research.

Abstract

The theme addressed in this article presents an attempt to answer the recurrent questioning of teachers about how to do didactics based on interdisciplinary principles. The subject was addressed in more details in the research conducted during the post-graduate doctorate. Taking the Interdisciplinary research that underpinned the action of the new attitudes, it was possible to institute a didactic transforming to the practice in the classes, dealing with a new pedagogical paradigm for Elementary School in a municipal public school of São Paulo with thirty one students. The model that underpinned this transformation enabled the educational intervention based on dialogue, an interdisciplinary foundation, intensified by the spiral movement in the partnership built between the students and the researcher. Knowledge became significant to all involved and the researcher changed the view on education and practice by performing an educational intervention to raise awareness of the subject. 

Author Biography

Lislayne Carneiro, PUCSP

Doutora (2016 – 2018) e Mestra (2014 – 2015) em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica - PUC/SP. Licenciatura em Pedagogia (1996), com Supervisão Escolar (1997). Professora efetiva da Educação Infantil e Ensino Fundamental na Rede Pública de Ensino – Estadual de São Paulo (1988-1997), Municipal de São Paulo (1997 - 2019) e Municipal do Taboão da Serra (1995 – 2018). CV lattes.cnpq.br/0102426538054648

References

CHIZZOTTI, Antonio. Textos. Não publicados. São Paulo: autor, 2016.

______. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 6. ed. – Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 2014

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. TAVARES, Dirce Encarnacion. GODOY, Herminia Prado. Interdisciplinaridade na Pesquisa Científica. Campinas, SP: Papirus, 2015 (Coleção Práxis)

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e Interdisciplinaridade escolar no Ensino Brasileiro. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2011. 173p.

______. Interdisciplinaridade escolar: História, Teoria e Pesquisa. 2. ed. Campinas. São Paulo: Papirus, 1995. (Coleção magistério: Formação e trabalho pedagógico).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura)

GODOY, Herminia Prado. Consciência espiritual na educação interdisciplinar. São Paulo: Ponto Cosmopolitana, 2012.

GUSDORF, George. A Fala. Traduzido de: La Parole. Publicado por: Presses Universitaires de França, Paris, França. Todos os direitos da edição reservados à Editora Rio – Sociedade Cultural Ltda: Rio de Janeiro, 1977. Vol. Nº 8 (Coleção Contexto).

PERRENOUD, Philippe.10 novas competências para ensinar: Convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VARELLA, A. M. e FAZENDA, I. C. A. Gestão Educacional e Interdisciplinaridade: desafios e possibilidades. São Paulo: Dados Internacionais de Catalogação na Publicação (CIP), 2017.

Published

2019-06-03

Issue

Section

ARTIGOS