Educational actions and reflections on the promotion of healthy aging: an experience report in a pandemic period of COVID-19, in Primary Health Care equipment

Authors

  • Karen de Souza Jardim Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Cássia Elisa Rossetto Verga Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Gabrielly Aparecida Sebin Valoto Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Lais Aparecida Pereira Mota Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Ana Paula Cabrera Parra Bortoluzzi Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Hannah Helise Oliveira da Silva Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Guilherme Alves da Silva Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Ligia Moura de Souza Enfermeira do Centro de Saúde Escola Butantã- Universidade de São Paulo.
  • Thaís Bento Lima da Silva Docente do Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades Universidade de São Paulo (EACH-USP). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS). Pesquisadora colaboradora do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i0p241-263

Keywords:

Elderly, COVID-19, Primary Health Care, Educational actions.

Abstract

This descriptive study of the experience report type aims to discuss the prevention of COVID-19 and the health promotion of elderly users of a School Health Center in the city of São Paulo, through the bibliographic review of the eminent literature on practices educational gerontological and interventions developed by the internship group in this bias. It was analyzed that the educational space in Primary Health Care (AB) is configured as an instrument for changes in the current pandemic scenario of COVID-19, presenting itself as a space for self-care and support in promoting longevity. Thus, the aging process and preventive care are in line with public health policies for the elderly and in PHC.

 

Author Biographies

Karen de Souza Jardim, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

 

Cássia Elisa Rossetto Verga, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

 

Gabrielly Aparecida Sebin Valoto, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). 

Lais Aparecida Pereira Mota, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). 

Ana Paula Cabrera Parra Bortoluzzi, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

 

Hannah Helise Oliveira da Silva, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). 

Guilherme Alves da Silva, Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Estudante do Curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Ligia Moura de Souza, Enfermeira do Centro de Saúde Escola Butantã- Universidade de São Paulo.

Enfermeira do Centro de Saúde Escola Butantã- Universidade de São Paulo.

 

Thaís Bento Lima da Silva, Docente do Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades Universidade de São Paulo (EACH-USP). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS). Pesquisadora colaboradora do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.

Docente do Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades Universidade de São Paulo (EACH-USP). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS). Pesquisadora colaboradora do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.

 

Published

2020-09-10

How to Cite

Jardim, K. de S., Verga, C. E. R., Valoto, G. A. S., Mota, L. A. P., Bortoluzzi, A. P. C. P., Oliveira da Silva, H. H., Alves da Silva, G., Souza, L. M. de, & Lima da Silva, T. B. (2020). Educational actions and reflections on the promotion of healthy aging: an experience report in a pandemic period of COVID-19, in Primary Health Care equipment. Revista Kairós-Gerontologia, 23, 241–263. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i0p241-263