The undergraduate degree in Gerontology in Latin America and Portugal – an analysis of the degrees and of the offer of gerontological evaluation’s disciplines

Authors

  • Aline Silveira Viana Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).
  • Sofia Cristina Iost Pavarini Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).
  • Bruna Moretti Luchesi Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).
  • Ana Paula Ferreira Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).
  • Fabiana de Souza Orlandi Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).
  • Reijane Salazar Costa Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i1p157-177

Keywords:

Geriatric, Geriatric Assessment, High education.

Abstract

The objective of this study is to analyze the offer of undergraduate degrees in Gerontology in Latin America and Portugal. 22 courses were located and it was analyzed by the course’s beginning, goal, professional profile, work load and duration. Among the 22 identified courses, 45,4% offer gerontological evaluation’s disciplines. Concluding there are countries’ growing warring on create professionals up to deal with an elderly population in growing.

 

Author Biographies

Aline Silveira Viana, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduada em Gerontologia pela UFSCar. Mestranda em Ciências da Engenharia Ambiental pela USP/EESC. Cursando Especialização de Informática em Saúde pela UNIFESP. Membro no Núcleo de Estudos e Pesquisas Sociais em Desastres – NEPED. Atuação nas áreas de avaliação gerontológica, ensino cognitivo, ensino de gerontologia e sociologia dos desastres.

 

Sofia Cristina Iost Pavarini, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduação em Enfermagem pela UFSCar (1983). Pós- doutoranda em Gerontologia pela Faculdade de Ciências Médicas da UNICAMP. É professora da Pós-Graduação em Enfermagem da UFSCar. É professora associado nível 4 do Departamento de Gerontologia da Universidade Federal de São Carlos.

 

Bruna Moretti Luchesi, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduação e Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de São Carlos (2008 e 2011, respectivamente). Doutorado em andamento no Departamento de Enfermagem Geral e Especializada da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da USP.

 

Ana Paula Ferreira, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduada em Gerontologia pela UFSCar.

 

Fabiana de Souza Orlandi, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduação em Enfermagem pela UFSCar (1999). Mestrado em Enfermagem pela UNICAMP (2004). Doutorado em Ciências pela Escola de Enfermagem da USP (2011). É professora adjunta do Departamento de Gerontologia da UFSCar. É docente da Pós Graduação em Enfermagem da UFSCar.

 

Reijane Salazar Costa, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos (SP).

Graduada em Gerontologia pela UFSCar. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação pela UFSCar.

 

Published

2014-03-30

How to Cite

Viana, A. S., Pavarini, S. C. I., Luchesi, B. M., Ferreira, A. P., Orlandi, F. de S., & Costa, R. S. (2014). The undergraduate degree in Gerontology in Latin America and Portugal – an analysis of the degrees and of the offer of gerontological evaluation’s disciplines. Revista Kairós-Gerontologia, 17(1), 157–177. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i1p157-177

Issue

Section

Papers