Aging, self-care and memory: intervention as prevention strategy

Authors

  • Eunice Maria Godinho Morando Psicologia. Universidade Federal de Juiz de fora, UFJF. Membro do Laboratório de Estudos do Corpo LABESC/UFJF.
  • Juliana Campos Schmitt Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Letras e graduanda em Pedagogia, UFJF. Integrante do grupo CogLin, Cognição e Linguagem, Psicologia, UFJF.
  • Maria Elisa Caputo Ferreira Faculdade de Educação Física e Desportos, FAEFID, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF. Líder do Grupo de Pesquisa Corpo e Diversidade, do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2017v20i2p353-374

Keywords:

Aging, Self-care, Memory.

Abstract

This review, in Pepsic, Lilacs and SciELO databases, analyzes the relationship between aging, self-care, and memory; presents self-care research in Brazil and the workers who work with this concept. The elderly report difficulty in storing and retrieving information, which interferes with self-care. This requires active and responsible participation, influences autonomy, independence, and favors the integration of the elderly into the family and community. Intervention is effective and beneficial in developing self-care in the elderly.

 

Author Biographies

Eunice Maria Godinho Morando, Psicologia. Universidade Federal de Juiz de fora, UFJF. Membro do Laboratório de Estudos do Corpo LABESC/UFJF.

Professora aposentada da UFJF. Psicóloga. Membro do Laboratório de Estudos do Corpo LABESC/UFJF. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Mestre em Psicologia da Educação, IESAE/Fundação Getúlio Vargas, RJ. Especialista em Educação Brasileira, CES/JF. Especialista em Psicologia Gestalt e Transpessoal, Associação Brasileira de Psicologia. Especialista em Gestal-Terapia, Instituto Gestalt do Rio de Janeiro.

 

Juliana Campos Schmitt, Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Letras e graduanda em Pedagogia, UFJF. Integrante do grupo CogLin, Cognição e Linguagem, Psicologia, UFJF.

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora. Graduada em Letras e graduanda em Pedagogia, UFJF. Integrante do grupo CogLin, Cognição e Linguagem, Psicologia, UFJF.

Maria Elisa Caputo Ferreira, Faculdade de Educação Física e Desportos, FAEFID, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF. Líder do Grupo de Pesquisa Corpo e Diversidade, do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Licenciada em Educação Fisica, Universidade Federal de Juiz de Fora. Bacharel em Serviço Social, Faculdade de Serviço Social do Rio de Janeiro. Especialista em Docência Universitária, Universidade Castelo Branco. Mestrado em Educação Física, Universidade Gama Filho. Mestrado em Ciência da Motricidade Humana, pela Universidade Castelo Branco. Doutorado e Pós-doutorado em Educação, Universidade de São Paulo. Atualmente, é professora adjunta, Faculdade de Educação Física e Desportos, FAEFID, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF. Líder do Grupo de Pesquisa Corpo e Diversidade, do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Orientadora Plena nos programas de Pós-Graduação Associado em Educação Física UFV-UFJF e em Psicologia ICH-UFJF.

 

Published

2017-06-30

How to Cite

Morando, E. M. G., Schmitt, J. C., & Ferreira, M. E. C. (2017). Aging, self-care and memory: intervention as prevention strategy. Revista Kairós-Gerontologia, 20(2), 353–374. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2017v20i2p353-374

Issue

Section

Papers