Digital inclusion of older people: report of experiences using educational software

Authors

  • Márcia Barros de Sales Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
  • Bruna Rodolfo Mazzali Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
  • Marilia A. Amaral Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Rosana Gonçales Oliveira Rocha Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
  • Rita Brito Instituto Superior de Ciências Educativas em Lisboa (Portugal)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i4p63-81

Keywords:

Elderly, Digital Inclusion, Educational Software.

Abstract

This research was performed under the extension project "Computer Workshops for Seniors" at the Federal University of Santa Catarina. This project has already existed for over 10 years and has served approximately 500 elderly people of the local community. The elderly want to belong to the digital world, using computer and the communication and information tools available on the Web. This article reports on the activities of workshops digital inclusion of older people using educational software to facilitate closer interaction and demystify the elderly with the computer, taken into account the declines due to age on motor skills and cognition. This study involved 50 participants  with an average age of 62, all  of them literate. The results showed that the use of educational software helped the elderly in this demystification and appropriation of concepts related to computer and information and communication tools available on the Web process.

 

Author Biographies

Márcia Barros de Sales, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Mestrado com ênfase em Ergonomia da Informática, doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento, ambos da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora da UFSC e líder do Grupo de Pesquisa em Inclusão Digital (GPID/CNPq/UFSC).

 

Bruna Rodolfo Mazzali, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Graduanda em Ciências Contábeis da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é bolsista de extensão do projeto “Oficinas de Informática para Terceira idade”. Participante do grupo de pesquisa GPID/CNPq/UFSC.

 

Marilia A. Amaral, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Mestrado em Ciências da Computação, Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) no DAINF e no PPGTE e pesquisadora do GPID/CNPq/UFSC.

 

Rosana Gonçales Oliveira Rocha, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Rosana Gonçales Oliveira Rocha – Graduada em Design. Mestrado em Design, da FAAC/UNESP – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista e pesquisadora do GPID/CNPq/UFSC.

Rita Brito, Instituto Superior de Ciências Educativas em Lisboa (Portugal)

Autora em Tecnologias Educativas. Investigadora na área das tecnologias, nomeadamente relacionada com idosos, educação infantil e formação nestas áreas. Docente do Instituto Superior de Ciências Educativas em Lisboa (Portugal) e pesquisadora do GPID/CNPq/UFSC.

 

Published

2014-12-30

How to Cite

Sales, M. B. de, Mazzali, B. R., Amaral, M. A., Rocha, R. G. O., & Brito, R. (2014). Digital inclusion of older people: report of experiences using educational software. Revista Kairós-Gerontologia, 17(4), 63–81. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i4p63-81

Issue

Section

Papers