Age successfully: education contributions

Authors

  • Maria Conceição Antunes Diretora do Curso de Mestrado em Educação, Área de Especialização em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Campus de Gualtar, Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.
  • Nádia Almeida Educadora Social. Mestrado em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, Educação. Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i1p81-107

Keywords:

Successful aging, Education, Human development.

Abstract

Aging has become an object of great interest in educational research because it is now widely accepted that educational intervention in and with the elderly is a powerful instrument in a successful aging process. This text presents the results of an investigation/intervention project developed with elderly people. It aimed at the promotion of successful aging in a specific institutional context and, by following participatory action-research guidelines, was based on the dynamization of four workshops that favored the education / learning process of the participants. The data collected was analyzed according to an interpretive-hermeneutic qualitative methodology. The results showed an inescapable relationship between education and successful aging. Among other positive results, the analysis revealed the construction of new learning and the promotion of social interaction and interpersonal relationship as strategies favoring a successful aging process.

 

Author Biographies

Maria Conceição Antunes, Diretora do Curso de Mestrado em Educação, Área de Especialização em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Campus de Gualtar, Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Diretora do Curso de Mestrado em Educação, Área de Especialização em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Campus de Gualtar, Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

 

Nádia Almeida, Educadora Social. Mestrado em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, Educação. Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Educadora Social. Mestrado em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, Educação. Instituto de Educação. Universidade do Minho, Braga, Portugal.

 

Published

2019-03-30

How to Cite

Antunes, M. C., & Almeida, N. (2019). Age successfully: education contributions. Revista Kairós-Gerontologia, 22(1), 81–107. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i1p81-107

Issue

Section

Papers