Challenges in education for old women in a program of EJA

Authors

  • Kelly Maria Gomes Menezes Doutorado em Educação, Universidade Federal do Ceará, UFC. Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, UECE. Graduação em Serviço Social, UECE e em Pedagogia, Universidade Estácio de Sá, UNESA. Professora Adjunta-A do Departamento de Fundamentos da Educação, Faculdade de Educação, FACED, UFC.
  • Eliane Dayse Pontes Furtado PhD, International Development Centre, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Manchester. Mestrado em Desenvolvimento Social e Rural, Agricultural Education and Rural Development Centre, Faculty of Education, University of Reading. Graduação em Pedagogia, UFC. Professora Titular do Departamento de Estudos Especializados, FACED, UFC e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, UFC.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i3p421-443

Keywords:

Old age, Genre, Education.

Abstract

The aim of the study was to analyze the meanings that the old women - participants in an EJA Program - attribute to education. Qualitative research was used, as well as bibliographic and field surveys, as well as observation and interview techniques. The perceptions were grouped into three categories: leisure/sociability, citizenship/belonging, freedom/autonomy. The meanings were varied, but all pointed out the need to expand educational spaces for women, especially in old age.

 

Author Biographies

Kelly Maria Gomes Menezes, Doutorado em Educação, Universidade Federal do Ceará, UFC. Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, UECE. Graduação em Serviço Social, UECE e em Pedagogia, Universidade Estácio de Sá, UNESA. Professora Adjunta-A do Departamento de Fundamentos da Educação, Faculdade de Educação, FACED, UFC.

Doutorado em Educação, Universidade Federal do Ceará, UFC. Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, UECE. Graduação em Serviço Social, UECE e em Pedagogia, Universidade Estácio de Sá, UNESA. Professora Adjunta-A do Departamento de Fundamentos da Educação, Faculdade de Educação, FACED, UFC.

 

Eliane Dayse Pontes Furtado, PhD, International Development Centre, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Manchester. Mestrado em Desenvolvimento Social e Rural, Agricultural Education and Rural Development Centre, Faculty of Education, University of Reading. Graduação em Pedagogia, UFC. Professora Titular do Departamento de Estudos Especializados, FACED, UFC e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, UFC.

PhD, International Development Centre, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Manchester. Mestrado em Desenvolvimento Social e Rural, Agricultural Education and Rural Development Centre, Faculty of Education, University of Reading. Graduação em Pedagogia, UFC. Professora Titular do Departamento de Estudos Especializados, FACED, UFC e do Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, UFC.

 

Published

2019-09-30

How to Cite

Menezes, K. M. G., & Furtado, E. D. P. (2019). Challenges in education for old women in a program of EJA. Revista Kairós-Gerontologia, 22(3), 421–443. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i3p421-443

Issue

Section

Papers