Functional health literacy and risk of falling in institucionalized elderly - a pilot study

Authors

  • Carolina Aparecida Lopes Pereira Magnani Fisioterapeuta, Graduada, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.
  • Tatiana Ikeda Condo Acadêmica do curso de Graduação em Medicina, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.
  • Rômulo Tadeu Dias Oliveira Professor da Universidade de Sorocaba e da Universidade Cidade de São Paulo. Biólogo, Doutor em Ciências Médicas, Unicamp.
  • Gisele Garcia Zanca Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu e do curso de Graduação em Medicina do Centro Universitário das Américas. Fisioterapeuta, Doutora em Fisioterapia, Universidade Federal de São Carlos.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i2p297-311

Keywords:

Health Literacy, Aging, Accidental falls.

Abstract

The aim of this pilot study was to assess the functional health literacy, psychological and physical risk factors for falling in institucionalized elderly, including fear of falling, functional mobility, static and dynamic balance. The importance of considering these aspects in association in future studies on older people was discussed.

 

Author Biographies

Carolina Aparecida Lopes Pereira Magnani, Fisioterapeuta, Graduada, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.

Fisioterapeuta, Graduada, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.

 

Tatiana Ikeda Condo, Acadêmica do curso de Graduação em Medicina, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.

Acadêmica do curso de Graduação em Medicina, Centro Universitário das Américas, FAM, São Paulo, SP.

 

Rômulo Tadeu Dias Oliveira, Professor da Universidade de Sorocaba e da Universidade Cidade de São Paulo. Biólogo, Doutor em Ciências Médicas, Unicamp.

Professor da Universidade de Sorocaba e da Universidade Cidade de São Paulo. Biólogo, Doutor em Ciências Médicas, Unicamp.

 

Gisele Garcia Zanca, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu e do curso de Graduação em Medicina do Centro Universitário das Américas. Fisioterapeuta, Doutora em Fisioterapia, Universidade Federal de São Carlos.

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu e do curso de Graduação em Medicina do Centro Universitário das Américas. Fisioterapeuta, Doutora em Fisioterapia, Universidade Federal de São Carlos.

 

 

Published

2020-06-30

How to Cite

Magnani, C. A. L. P., Condo, T. I., Oliveira, R. T. D., & Zanca, G. G. (2020). Functional health literacy and risk of falling in institucionalized elderly - a pilot study. Revista Kairós-Gerontologia, 23(2), 297–311. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i2p297-311

Issue

Section

Papers