Here we learn how to live our age: reflections and experiences of elderly people participants of a social inclusion projects

Authors

  • Heloanny Vilarinho Alencar Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden, Teresina, PI, Brasil. Realiza pesquisas nas áreas de Desenvolvimento Humano, Envelhecimento, MeiaIdade, Idosos, Avaliação Psicológica, Neurociências e Neuropsicologia. Membro fundador da Liga de Neurociência e Neuropsicologia da Universidade Estadual do Piauí (LINEUP-UESPI).
  • Milene Martins Psicóloga, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS. Mestre em Educação, Universidade Federal do Piauí, UFPI. Professora Assistente II e Professora do curso de Pedagogia, UFPI. Terapeuta de família e de casais.
  • Maria de Jesus e Silva Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Mestre em Psicologia Social, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG. Docente do curso de Psicologia, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Teresina, PI, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i3p253-276

Keywords:

Elderly, Social inclusion, Perception.

Abstract

This study sought to analyze the perception of the elderly people about their participation in social inclusion projects. The research is a descriptive type, with a qualitative approach, composed by a sample of 15 participants, who were submitted to a questionnaire and a semi-structured interview. The data were organized based on Bardin's content analysis. The results pointed to improvements in a variety of aspects, which contributed to increased selfesteem, autonomy and a higher quality of life.

Author Biographies

Heloanny Vilarinho Alencar, Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden, Teresina, PI, Brasil. Realiza pesquisas nas áreas de Desenvolvimento Humano, Envelhecimento, MeiaIdade, Idosos, Avaliação Psicológica, Neurociências e Neuropsicologia. Membro fundador da Liga de Neurociência e Neuropsicologia da Universidade Estadual do Piauí (LINEUP-UESPI).

Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden, Teresina, PI, Brasil. Realiza pesquisas nas áreas de Desenvolvimento Humano, Envelhecimento, MeiaIdade, Idosos, Avaliação Psicológica, Neurociências e Neuropsicologia. Membro fundador da Liga de Neurociência e Neuropsicologia da Universidade Estadual do Piauí (LINEUP-UESPI).

Milene Martins, Psicóloga, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS. Mestre em Educação, Universidade Federal do Piauí, UFPI. Professora Assistente II e Professora do curso de Pedagogia, UFPI. Terapeuta de família e de casais.

Psicóloga, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS. Mestre em Educação, Universidade Federal do Piauí, UFPI. Professora Assistente II e Professora do curso de Pedagogia, UFPI. Terapeuta de família e de casais.

Maria de Jesus e Silva, Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Mestre em Psicologia Social, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG. Docente do curso de Psicologia, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Teresina, PI, Brasil.

Psicóloga, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Mestre em Psicologia Social, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG. Docente do curso de Psicologia, Centro Universitário UniFacid | Wyden. Teresina, PI, Brasil.

Published

2020-09-30

How to Cite

Alencar, H. V., Martins, M., & Jesus e Silva, M. de. (2020). Here we learn how to live our age: reflections and experiences of elderly people participants of a social inclusion projects. Revista Kairós-Gerontologia, 23(3), 253–276. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i3p253-276

Issue

Section

Papers