Effects of cognitive interventions on cognition and social variables in older adults and the elderly: a systematic review

Authors

  • Thais Bento Lima da Silva Docente da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Membro do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento, do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social, FAPSS.
  • Gabriela dos Santos Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestranda, Programa em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Mariana Garcia Zumkeller Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).
  • Maurício Einstoss de Castro Barbosa Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
  • Ana Paula Bagli Moreira Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduanda em MBA em Gestão de Saúde, Centro Universitário São Camilo e em Neurociência na Educação, Universidade de Santo Amaro (UNISA), São Paulo.
  • Tiago Nascimento Ordonez Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduado em Estatística Aplicada à Saúde. Coordenador do Centro de Convivência Municipal para Idosos do Município de Diadema, São Paulo.
  • Patrícia Prata Lessa Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.
  • Neide Pereira Cardoso Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.
  • Luiz Carlos de Moraes Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.
  • Antônio Carlos Guarini Perpetuo Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo. Pós-Graduado em Gerontologia, Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS).

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2021v24i0p297-317

Keywords:

Keywords, Aging, Cognition, Cognitive training, Elderly, Social aspects.

Abstract

According to the literature, cognitive interventions improve cognitive functions and social interaction. It aims to identify the relationship between cognitive interventions and their benefits on cognition and on social variables of older adults and elderly people without dementia and without depression. It realized a systematic review study between November and December 2020, involving PubMed, Scielo, LILACS, MEDLINE, PsycINFO and ScienceDirect databases. A total of 487 studies were identified and, after selection, 13 were included. Seven studies identified improvements in social variables as a secondary outcome. There was a positive association between cognitive interventions and benefits for social variables, as well as benefits for the cognition of older adults and elderly people without dementia and without depression.

 

Author Biographies

Thais Bento Lima da Silva, Docente da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Membro do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento, do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social, FAPSS.

Docente da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Membro do Grupo de Neurologia Cognitiva e do Comportamento, do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Gerontologia da Faculdade Paulista de Serviço Social, FAPSS.

Gabriela dos Santos, Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestranda, Programa em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestranda, Programa em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Mariana Garcia Zumkeller, Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Maurício Einstoss de Castro Barbosa, Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Ana Paula Bagli Moreira, Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduanda em MBA em Gestão de Saúde, Centro Universitário São Camilo e em Neurociência na Educação, Universidade de Santo Amaro (UNISA), São Paulo.

Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduanda em MBA em Gestão de Saúde, Centro Universitário São Camilo e em Neurociência na Educação, Universidade de Santo Amaro (UNISA), São Paulo.

Tiago Nascimento Ordonez, Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduado em Estatística Aplicada à Saúde. Coordenador do Centro de Convivência Municipal para Idosos do Município de Diadema, São Paulo.

Bacharel em Gerontologia, Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Pós-Graduado em Estatística Aplicada à Saúde. Coordenador do Centro de Convivência Municipal para Idosos do Município de Diadema, São Paulo.

Patrícia Prata Lessa, Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

Neide Pereira Cardoso, Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

 

Luiz Carlos de Moraes, Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo.

 

Antônio Carlos Guarini Perpetuo, Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo. Pós-Graduado em Gerontologia, Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS).

Gestão pedagógica do Instituto Supera de Educação, São José dos Campos, São Paulo. Pós-Graduado em Gerontologia, Faculdade Paulista de Serviço Social (FAPSS).

 

Published

2021-03-30

How to Cite

Lima da Silva, T. B., Santos, G. dos, Zumkeller, M. G., Barbosa, M. E. de C., Moreira, A. P. B., Ordonez, T. N., Lessa, P. P., Cardoso, N. P., Moraes, L. C. de, & Perpetuo, A. C. G. (2021). Effects of cognitive interventions on cognition and social variables in older adults and the elderly: a systematic review. Revista Kairós-Gerontologia, 24, 297–317. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2021v24i0p297-317