Homosexuality and family conflicts under the interface of the seventh art

Authors

  • Andreza Martins da Silva Universidade de Vassouras

DOI:

https://doi.org/10.23925/lf.v16i2.67935

Keywords:

Homosexuality; Family; Psychoanalysis; Cinema; Xavier Dolan.

Abstract

The family is the first institution in which a subject is inserted. The affections that arise from this relationship are diverse and striking. In contact with a family that is refractory to the experience of homosexuality, the subject finds itself surrounded by discourses that impact on his subjectivity. The purpose of this article is to analyze how homosexuality has been treated in a problematic and pathological way by various fields of knowledge, highlighting how the psychoanalytic perspective brings to light other conceptions of sexuality, based on the theory of sexual drive developed by Sigmund Freud. Such theory unravels the sexual drive as distinct from instinct, and points to one of its fundamental characteristics, namely, that the sexual drive achieves its satisfaction through objects, and that these are what is most variable in the drive. Based on secondary data, the material was chosen through bibliographical research. As well as the analysis of some points from the film I Killed My Mother, by Canadian director Xavier Dolan, which serves as a device to demonstrate how artistic productions capture and portray this malaise.

References

AMBRA, Pedro. “A psicanálise é cisnormativa? Palavra política, ética da fala e a questão do patológico”, Periódicus, Salvador, v. 1, n. 5, p. 101-120, maio-out. 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.9771/peri.v1i5.17179> Acessado em: 08. mar. 2023.

Amores Imaginários. Direção: Xavier Dolan. Produção: Xavier Dolan, Daniel Morin, Carole Mondello. Canadá: Remstar, 2010.

A Morte e Vida de John F. Donovan. Direção: Xavier Dolan. Produção: Lyse Lafontaine, Nancy Grant, Xavier Dolan, Michel Merkt. Canadá; Reino Unido: Lyla Films, Sons of Manual, Warp Films, 2018.

BOCCA, Jean. O estilo cinematográfico de Xavier Dolan. 2015. 89fs. Monografia (Comunicação Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

CECCARELLI, Paulo. “A invenção da homossexualidade”, Bagoas, v. 2, n. 02, p. 71-93, nov. 2012. Disponível em <https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2268> Acessado em: 19. abr. 2023.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

É Apenas o Fim do Mundo. Direção: Xavier Dolan. Produção: Nancy Grant, Xavier Dolan, Sylvain Corbeil, Nathanaël Karmitz, Michel Merkt. Canadá: MK2, Sons of Manual, 2016.

Eu Matei Minha Mãe. Direção: Xavier Dolan. Produção: Xavier Dolan, Daniel Morin, Carole Mondello. Canadá: Mifilifilms, 2009.

FREUD, Sigmund. As Pulsões e Seus Destinos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. Originalmente publicado em 1915.

______. Sobre a Psicogênese de um Caso de Homossexualidade Feminina. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. Originalmente publicado em 1920.

______. Três Ensaios Sobre a Teoria da Sexualidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2016. Originalmente publicado em 1905.

GARCIA-ROZA, Luiz. Freud e o inconsciente. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

IANNINI, Gilson. Caro Dr. Freud: respostas do século XXI a uma carta sobre homossexualidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

LACAN, Jacques. Os complexos familiares: na formação do indivíduo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008. Originalmente publicado em 1938.

Laurence Anyways. Direção: Xavier Dolan. Produção: Lyse Lafontaine, Nathanaël Karmitz, Charles Gillibert. Canadá: MK2, Lyla Films. 2012.

MARCOS, Cristina et al. “Retratos de família: as diversas faces da maternidade na literatura e no cinema”, Trivium: Estudos Interdisciplinares, v. 13, n. 1, p.55-68, mar. 2021. Disponível em <http://dx.doi.org/10.18379/2176-4891.2021v1p.55> Acessado em: 06. set. 2022.

MARTINS, Eduardo et al. “Cinema, Subjetividade e Sociedade: A Sétima Arte na Produção de Saberes”, Revista de Cultura e Extensão USP, São Paulo, v. 8, n. 1, p.53-64, jan-jun. 2017. Disponível em <http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v14isupl.p53-64> Acessado em: 13. nov. 2022.

Matthias & Maxime. Direção: Xavier Dolan. Produção: Nancy Grant, Xavier Dolan, Canadá: Sons of Manual, 2019.

Mommy. Direção: Xavier Dolan. Produção: Nancy Grant, Xavier Dolan, Sylvain Corbeil. Canadá: Sons of Manual, 2014.

NASIO, J-D. Introdução às obras de Freud, Ferenczi, Groddeck, Klein, Winnicott, Dolto, Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

RAMOS, Danielle; NASCIMENTO, Virgílio. “A família como instituição moderna”, Fractal: Revista de Psicologia, v. 20, n. 2, p.461-472, jul-dez. 2008. Disponível em <https://doi.org/10.1590/S1984-02922008000200012> Acessado em: 05. out. 2022.

RIVERA, Tania. Cinema, Imagem e Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o Tempo. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Tom na Fazenda. Direção: Xavier Dolan. Produção: Nathanaël Karmitz, Charles Gillibert, Xavier Dolan. Canadá: Sons of Manual, MK2, 2013.

TREVISAN, João. Devassos no Paraíso A Homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.

VIEIRA, Luciana. “As Múltiplas Faces da Homossexualidade na obra freudiana”, Revista Mal-estar e Subjetividade Fortaleza, v. 9, n. 2, p.487-525, jun. 2009. Disponível em <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=527568895007> Acessado em: 28. abr. 2023.

WOOLF, Virginia. Um teto todo seu. São Paulo: Tordesilhas, 2014.

Published

2024-12-17

How to Cite

Silva, A. M. da . (2024). Homosexuality and family conflicts under the interface of the seventh art. Leitura Flutuante, 16(2). https://doi.org/10.23925/lf.v16i2.67935