Articulations Between Adversiting and Sustainability in Communication Research in Brazil (2011 - 2021)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-5023.2022.n6.e60817Keywords:
Publicity and Propaganda , Sustainability, State of the art , CommunicationAbstract
This article is part of the master's research on advertising contestation practices (WOTTRICH, 2019) about sustainability in relation to fashion brands on Instagram. The objective is to map and discuss the academic production of the last decade in Brazil about advertising and sustainability in the field of Communication. For this, several digital repositories were searched for publications between 2011 and 2021, such as the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the CAPES journal portal, and the annals of four important congresses and meetings for the Communication and Advertising fields in Brazil. In the selected period, 77 published works were identified and, among them, the topics addressed in relation to sustainability include brands and products’ advertisements, organizational communication, image or speech, consumption, advertising production or the advertising market, marketing, campaigns of social mobilization, advertising education and media products. It was possible to perceive that there is a systematic approach to the theme in the analyzed years. However, it is noted that there is a lack of exploring the theme beyond brands and products’ advertisements and organizational communication, image or speech. There is still a gap in the investigation of the theme based on practices, whether they are production, consumption or reception, since most of the works analises the text. None of the papers focus on advertising contestation practices, and only three address advertising on Instagram.
References
AGUIAR, Leonel. O discurso da sustentabilidade: uma genealogia. In: SCHAUN, Angela; UTSUNOMIYA, Fred. Comunicação e sustentabilidade: conceitos, contextos e experiências. Editora E-papers, 2010
BACHA, Maria de Lourdes; SHAUN, Angela. Considerações teóricas sobre o conceito de sustentabilidade: uma reflexão sobre lamentos conceituais e revisão da literatura. In: SCHAUN, Angela; UTSUNOMIYA, Fred. Comunicação e sustentabilidade: conceitos, contextos e experiências. Editora E-papers, 2010
BALDISSERA, Rudimar. A comunicação (re)tecendo a cultura da sustentabilidade em sociedades complexas. In: KUNSCH, Margarida K. e OLIVEIRA, Maria de Lourdes (orgs.). A Comunicação na gestão da sustentabilidade das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2009.
BONIN, Jiani Adriana. Revisitando os bastidores da pesquisa: práticas metodológicas na construção de um projeto de investigação. In: MALDONADO, Alberto Efendy et al. Metodologias da pesquisa em comunicação: olhares, trilhas e processos. Porto Alegre, Editora Sulina, 2011 p.19-42
CAPRA, Fritjof. Alfabetização Ecológica: o desafio para a educação do século 21. IN: TRIGUEIRO, André (org). Meio Ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental nas suas áreas de conhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2003
CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Significação: Revista De Cultura Audiovisual, v. 38, n. 36, p. 131-151, 2011.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade [online]. 2002, v. 23, n. 79, pp. 257-272. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013>. Acesso em 6 out. 2022
GOMES, Neusa Demartini. Publicidade: comunicação persuasiva. Porto Alegre: Sulina, 2008.
IRVING, Marta de Azevedo. Sustentabilidade e o futuro que não queremos: polissemias, controvérsias e a construção de sociedades sustentáveis. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 9, n. 26, p. 13-38, 2014.
JACKS, Nilda. Prefácio, In: MATTOS, Maria Ângela; BARROS, Ellen J. Marques; OLIVEIRA, Max Emiliano. Metapesquisa em Comunicação: o interacional e seu capital teórico nos textos da Compós. Porto Alegre: Sulina, 2018
LOSSO, Marco Justo. Em meio à pandemia, como discutir a crise da mudança climática? CNN Brasil, 2021. <https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/em-meio-a-pandemia-como-discutir-a-crise-da-mudanca-climatica/>. Acesso em: 12 jan. 2023.
LOUREIRO, Carlos Frederico B. Sustentabilidade e educação ambiental: controvérsias e caminhos do caso brasileiro. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 9, n. 26, p. 13-38, 2014.
NASCIMENTO, Elimar Pinheiro do. Trajetória da sustentabilidade: do ambiental ao social, do social ao econômico. Estudos avançados, v. 26, n. 74, p. 51-64, 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/yJnRYLWXSwyxqggqDWy8gct/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em 18 dez. 2022
MATTELART, Armand. La internacional publicitaria. Fundación para el Desarrollo de la Función Social de las Comunicaciones (FUNDESCO), 1990.
OLIVEIRA, Elizabeth. Comunicação e sustentabilidade: reflexões sobre o papel da mídia na construção de novas práticas de cidadania. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 9, n. 26, p. 13-38, 2014.
WOTTRICH, Laura. A publicidade em xeque: práticas de contestação dos anúncios. Porto Alegre: Sulina, 2019.
WOTTRICH, Laura; PIEDRAS, Elisa. A ascensão do discurso publicitário e sua condição “quase invisível”: a contribuição de Armand Mattelart. In: MALDONADO, Alberto Efendy; Castro, Edizon León. Investigación crítica de la comunicación en América Latina: diálogos con la vertiente Mattelart. Quito, Ecuador: Ediciones Ciespal, 2019.
Downloads
Published
Versions
- 2022-12-15 (2)
- 2022-12-15 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nhengatu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new works must be credited to you and may not be used for commercial purposes, users do not have to license these derivative works under the same terms.