Cypet and the Cyberperformance in the Art-educational Context

Resistance and Criativity on Scene

Authors

  • Rosimária Sapucaia Universidade do Algarve
  • Célia Vieira Universidade da Maia

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-5023.2022.n6.e60820

Keywords:

Cyberperformance, Performing arts, Resistance, Higher Education, Online

Abstract

This article aims to present a study on cyberperformance in the art-educational context, an investigation that has been developed within the scope of the CyPeT Project, at the Center for Research in Arts and Communication (CIAC), in Portugal. We will carry out a reflection from the Portuguese academic and artistic point of view, having as guiding axes the creative and strategic processes and the perception of the potential of the internet for online performing arts. With the pandemic scenario of the last two years, the practice of cyberperformance on a global scale has boosted the emergence of artistic expression modes outside the traditional circuits of the so-called creative economy, offering a means of creation and dissemination that challenges artistic institutions. In all sectors, and with regard to the artistic sector and, in particular, higher education institutions, creativity has become fundamental for adapting to a new reality that has led teachers and artists to be resistant, to the point of not stagnating in the face of new challenges and experiment with online performance models capable of reinventing methodologies and forms of interaction. This scenario motivated the creation of the project, as the entry into the scene of an immense mass of the population on the digital stage imposed a re-evaluation of the concepts of performer and spectator, in addition to an analysis of their interchangeable character. It is important to understand what are the necessary conditions so that this redemocratization of participation in online shows does not just remain on the surface of a simulacrum of sharing, but can offer real conditions to enhance native cyberperformances.

Author Biographies

Rosimária Sapucaia, Universidade do Algarve

Rosimária Sapucaia é investigadora no CIAC- (Centro de Investigação em Arte e Comunicação)- Universidade do Algarve, no Projeto EXPL/ART-PER/0788/2021 – CyPeT - "Desenvolvimento de um modelo pedagógico novo para o ensino de ciberperformance no ensino superior; Doutora em Média-Arte Digital pela Universidade Aberta/Universidade do Algarve (2022); Mestre em Artes (2016)-Universidade Federal da Bahia; Pós-graduada em Gestão Integrada (2012)- Faculdades do Norte de Mato Verde; Graduada em Música- (2016)-Centro Universitário do Sul de Minas; Graduada em Pedagogia (2011)- Universidade Estadual de Montes Claros. Atua na(s) área(s) de Artes e Humanidades com ênfase em Artes/Música e Tecnologia.

Célia Vieira, Universidade da Maia

Célia Vieira é Professora associada da Universidade da Maia (Porto, Portugal) e investigadora do CIAC (Centro de Investigação em Arte e Comunicação), onde integra a equipa do Projeto CyPeT. Doutora em Literatura Comparada pela Universidade do Porto, Licenciatura em Línguas e Literaturas Modernas - Português /Francês-Universidade do Porto, possui numerosas publicações nos domínios da literatura comparada (domínios português, francês e espanhol), das humanidades digitais e dos estudos intermédia. É um dos membros da equipa do projeto internacional « Naturalisme-Monde» (Labex TranferS) do ITEM-CNRS (2017-).

References

ALMEIDA, Eliana Silva de; REIS, Danisson Luiz dos Santos; LIMA, Débora Cristina da Silva. TRANSFORMAÇÃO DIGITAL E ECONOMIA CRIATIVA: Um estudo sobre impactos nos empreendimentos criativos durante a pandemia do COVID-19. International Journal of Knowledge Engineering and Management, Florianópolis, v. 10, n. 27, pp.157-178, 2021.

BIDARRA, José. Problemas e Perspetivas do Ensino Híbrido. In: Seminário Tecnologias no Ensino/ Formação- Nova era “Novos contextos: Distância e Proximidade”. Realizado em abril de 2022. Disponível em https://pt.slideshare.net/bidarra/problemas-e-perspetivas-do-ensino-hibrido Acesso em: 20, jun. 2022.

Carlson, M. Performance: A critical introduction. Third Edition. London; New York: Routledge, 2018.

CUNHA, Maria Manuela Ferreira da; MAIA, Sara Cunha. Dar Voz as Artes-Experiências Artísticas em tempos de pandemia. In: Emoções, Artes e Intervenção-Perspetivas Multidisciplinares, Universidade de Coimbra, 2021. Disponível em < http://hdl.handle.net/10316/97588> Acesso, 10, jan.2023.

DUARTE, Mariana. Transformação Digital na Cultura: Onde estamos e para onde vamos? Lisboa, 2021. Disponível em < https://setentaequatro.pt/enfoque/transformacao-digital-na-cultura-onde-estamos-e-para-onde-vamos> Acesso em 06, jan. 2023.

Goldberg, RoseLee. A arte da performance. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

GOMES, Clara. A internet como um lugar intercriativo e produtilizado – o caso da ciberformance. In: Avanca Cinema International Conference. Avanca: Cine-Clube de Avanca, p.25-38, 2014.

GOMES, Inês. A digitalização do teatro em Portugal e a pandemia de COVID-19. Tese de mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação. Lisboa: Instituto Universitário de Lisboa, 2021.

HildeblanDo JÚNIOR, Carlos A.; Finardi, Kyria. Rebeca. Telecolaboração e internacionalização do ensino superior: reflexões a partir da pandemia Covid-19. Revista Intercâmbio, v. XLV: 254- 278. São Paulo: LAEL/PUCSP, 2020.

Jamieson, Helen. Adventures in Cyberformance - Experiments at the interface of theatre and the internet. Tese de mestrado, Drama, Creative Industries Faculty, Queensland Universty of Technology, 2008.

MARQUES, Diogo Filipe Couto. O impacto da pandemia de Covid-19 na digitalização do Ensino Superior. Dissertação de Mestrado em Gestão de Serviços, Universidade do Porto, 2021.

Moreira, J.A.M; Henriques, S; Barros, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Revista Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

Mörschbãcher, B.; WeymaR, L.B.C. Arte digital na cibercultura: Contextualização e debates atuais. Revista da FUNDARTE. Montenegro, p.01-16, ano 21, nº 46, setembro, 2021. Disponível em:<http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/issue/archive> Acesso em 24, mai.2022.

Najima, F.M. Ciberperformances e a Cibernética. Revista outras Frontiras. Cuiabá-MT, Vol. 7, N.1, Jan./Jul., p.1-19, 2020.

Papagiannouli, C. A Postdigital Response: Experiential Dramaturgies of Online Theatre, Cyberformance and Digital Texts. In: Experiential Theatres: Praxis-Based Approaches to Training. W. W. Lewis, & S. Bartley (Eds.), 21st Century Theatre Artists (1st ed.). Routledge, 2022.

Róman, J.C. Tradição e descontinuidade na performance. Traduzido do espanhol por José Gabriel Martins. In: Artes Performativas: novos discursos. Né Barros, Juan Carlos Román e Maria Helena Maia. Porto: CEAA | Centro de Estudos Arnaldo Araújo da CESAP/ESAP, 1ª edição, 2012.

Sapucaia, Rosimária. Quintal dos sons: Um caminho para a imersão sonora. Tese de doutoramento em Média-arte digital. Universidade aberta em associação com a Universidade do Algarve, 2022.

Schechner, R. O que é performance? Trad. Almeida, R. In: Brady, S. Performance studies - an introduction. New York & London: Routledge, p. 28-51, 2006.

Schechner, R. Performance studies: an introduction. Third Edition. London; New York: Routledge, 2013.

Silva, A.R.A.B. A arte da Performance em plataforma digital: um estudo sobre a interação e a interatividade a partir da obra de Celina Portella. Tese de mestrado em história, política e bens culturais, Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2019.

SILVA, Ursula Rosa da; SENNA, Nádia da Cruz. Epistetemologias e Culturas silenciadas: Por uma formação decolonial das Artes. Revista Educação, Artes e Inclusão, Vol.16, N.3, jul. /set., 2020.

Valverde, Isabel. Dança e Culturas de Rede. Salvador: UFBA, 2016.

Woolway, E.; Badillo, E.; Lemov, D. Conclusão: Planejando para o futuro. In: Ensinando na sala de aula online: sobrevivendo e sendo eficaz no novo normal. Org. Doug Lemov, Equipe Teach Like a Champion. Tradução Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto Alegre: Penso, 2021.

Zulian, J. Arte-processo; Teleperformances e performances digitais: Transmissões, recepções e interações através da internet. p.48., 2021. Disponível em <https://cultura.jundiai.sp.gov.br/wp-content/uploads/2021/03/ARTE-PROCESSO-TELEPERFORMANCES-E-PERFORMANCES-DIGITAIS-compactado.pdf.> Acesso em: 10, jun. 2022.

Zumthor, Paul. Performance, repcepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. Ubu Editora, 2018.

Imagem de <a href="https://br.freepik.com/vetores-gratis/rede-social-conceitual-vector_742424.htm#query=CyPet%20e%20a%20Ciberperformance%20no%20Contexto%20Arte-educativo&position=16&from_view=search&track=robertav1_2_sidr">Freepik</a>

Published

2022-12-15