Here and there, affections and encounters:

Abbas Kiarostami, a pedagogy of the paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D15

Keywords:

Abbas Kiarostami, Caminhos, Afetos, Ética spinoziana

Abstract

ABSTRACT

From the experience of the film The Traveler, by Abbas Kiarostami, this essay seeks to reach the paths of Qasem, the protagonist of the feature film. We propose to explore how Qasem experiences the power to affect and to be affected, how his body responds to what summons him, how subtracts himself from the moral law, and inserts himself into a circuit of experimentations of itself, of understanding the physics and chemistry of encounters. The pedagogy of Kiarostami’s paths presages that, to reach a given place, the paths can be multiple: the path is a matter of option, of trajectory, limits and deviations, movement that never interrupts, although the trajectory always has pauses, openings, gaps. It is not morality that governs the kiarostamian ways, it is wanderings, desire and ethics. Qasem gives us a problem and makes us think, see, imagine.

KEYWORDS: Abbas Kiarostami; Paths; Affections; Spinozian ethics.

 

Author Biographies

Sandra Espinosa Almansa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Linguagens Verbais e Visuais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul). Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Mídia, Educação e Subjetividade (NEMES/UFRGS).

Rosana Aparecida Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora de Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade de Brasília (UNB), Graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Especialização em Ensino de Filosofia pela Universidade de Brasília (UNB), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), com período de sanduíche na Universidade Nova de Lisboa (UNL). É membro do Grupo de Pesquisa Educação, Pensamento e Filosofia.

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Published

2024-07-28

How to Cite

Espinosa Almansa, S., & Fernandes, R. A. (2024). Here and there, affections and encounters: : Abbas Kiarostami, a pedagogy of the paths. PARALAXE, 9(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D15