PLEASURE AND SUFFERING IN THE PROCESS OF ADAPTATION OF TEACHING WORK IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Janeilson de Lima de Sousa Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Victor Sousa Teixeira Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • José Edemir da Silva Anjo Universidade Federal de Lavras (UFLA) https://orcid.org/0000-0002-5989-1173

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-4418.2023v38i1.p137-156

Keywords:

Pleasure and Suffering, Teaching work, Remote Work, Covid-19

Abstract

The present study aimed to understand the perception of teachers, in relation to the suffering and pleasure resulting from the change in the work environment, during the Covid-19 pandemic. The research brings as a theoretical contribution the psychodynamics of work, in the context of the Covid-19 pandemic, in the work relationships of teachers, regarding the pleasure and suffering perceived during this time of remote teaching. The study was conducted through a qualitative approach, with a case study being carried out in a higher education institution. From the coding and categorization of the data produced, the results point out, regarding suffering, mental exhaustion, in their adaptation to the “new” work environment and, also, adequacy of their teaching routine, which came to generate conflicts with housework. As for pleasure, it was found that learning new teaching methods was seen as a personal and professional satisfaction.

Author Biographies

Janeilson de Lima de Sousa, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Piauí (UFPI)

 

Victor Sousa Teixeira, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Piauí (UFPI)

José Edemir da Silva Anjo, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA)

References

BERNARDO, K. A.; MAIA, F. L.; BRIDI, M.A. As configurações do trabalho remoto da categoria docente no contexto da pandemia covid-19. NORUS, v. 8, n. 14, p. 8-39, ago./dez. 2020.

CARLOTTO, M. S. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, v. 7, n. 1, p. 21-29, 2002.

COLBARI, A. A Análise de conteúdo e pesquisa empírica qualitativa. In: SOUZA, E. M. (Org.). Metodologias e analíticas qualitativas em pesquisa organizacional: uma abordagem teórico-conceitual. Vitória: EDUFES, 2014, p. 241-271.

DARIO, V. C.; LOURENÇO, M. L. Cultura Organizacional e Vivências de Prazer e Sofrimento no Trabalho: Um Estudo com Professores de Instituições Federais de Ensino Superior. Revista Organizações em Contexto, v. 14, n. 27, p. 345-395, 2018.

DARIO, V. C.; VILELA, N. G. S.; LOURENÇO, M. L. Raiva, Medo, Angústia: Emoções e Vivências de Sofrimento no Trabalho de Professores de Graduação. Revista de Administração da Unimep, v. 19, n. 1, p. 208-228, 2021.

DEJOURS, C. A Loucura do Trabalho: Estudo de Psicopatologia do Trabalho. São Paulo: Cortez, 1987.

DEJOURS, C. Uma nova visão do sofrimento humano nas organizações. O indivíduo na organização: dimensões esquecidas. São Paulo: Atlas, 1993.

DEJOURS, C. Psicodinâmica do trabalho: contribuições da escola dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento trabalho. São Paulo: Atlas, 1994.

DEJOURS, C. Trabalho Vivo, tomo I, Sexualidade e Trabalho. Brasília: Paralelo 15, 2012.

DEJOURS, C.. Work and self-development: the point of view of the psychodynamics of work. Critical Horizons, v. 15, n. 2, p. 115-130, 2014.

FILARDI, F.; CASTRO, R. M.; ZANINI, M. T. F. Vantagens e Desvantagens do Teletrabalho na Administração Pública: Análise das Experiências do Serpro e da Receita Federal. Cadernos EBAPE.BR, v. 18, n. 1, p. 28-46, 2020.

FREITAS, M. E. Quem paga a conta do assédio moral no trabalho?. RAE-eletrônica, v. 6, n. 1, art. 12, p. 1-7, 2007.

GODOI, C. K.; BALSINI, C. P. V. A pesquisa qualitativa nos estudos organizacionais brasileiros: uma análise bibliométrica. In: GODOI, C. K.; BANDEIRA-DEMELLO, R.; SILVA, A. B. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Estudos Organizacionais: Paradigmas, Estratégias e Métodos. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2010. p. 89-114.

GODOI, C. K.; MATTOS, P. L. Entrevista qualitativa: instrumento de pesquisa e evento dialógico. In: GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; SILVA, A. B. (org). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2010.

GODOY, A. S. Estudo de Caso Qualitativo In: GODOI, C. K.; BANDEIRA-DEMELLO, R.; SILVA, A. B. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Estudos Organizacionais: Paradigmas, Estratégias e Métodos. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, v. 41, p. 1-26, 2020.

GIONGO, C. R.; MONTEIRO, J. K.; SOBROSA, G. M. R. Psicodinâmica do trabalho no Brasil: revisão sistemática da literatura. Temas em Psicologia, v. 23, n. 4, p. 803-814, 2015.

HOFFMANN, C. et al. Psicodinâmica do trabalho e riscos de adoecimento no magistério superior. Estudos Avançados, v. 31, p. 257-276, 2017.

MARTINS, A. A. V.; HONÓRIO, L. C. Prazer e Sofrimento - Docente em uma Instituição de Ensino Superior Privada em Minas Gerais. Organizações & Sociedade, v. 21, n. 68, p. 835-852, 2014.

NOBRE, A. Explorando desafios pedagógicos digitais no ensino profissional durante a pandemia da COVID-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021.

SILVA, A. F.; ESTRELA, F. M.; LIMA, N. S.; ABREU, C. T. A. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, n. 2, p. 1-4, 2020. https://doi.org/10.1590/s0103-73312020300216

SILVA, J. C. B. C.; SILVA, A. L. A.; NELSON, A. V. M. Sofrimento humano nas organizações: o enfoque na sociedade disciplinar. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 5, n. 3, p. 402-412, 2015.

SOUZA, K. R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 1-14, 2021, DOI: 10.1590/1981-7746-sol00309.

Published

2024-04-28

How to Cite

de Lima de Sousa, J., Sousa Teixeira, V., & da Silva Anjo, J. E. (2024). PLEASURE AND SUFFERING IN THE PROCESS OF ADAPTATION OF TEACHING WORK IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC. Pensamento &Amp; Realidade, 38(1), 137–156. https://doi.org/10.23925/2237-4418.2023v38i1.p137-156