Animal print ou printando animais: muitos nudes para várias peles entre racialidade e percepção de gênero na artemoda

Authors

  • Sheila Ribeiro UFBA

Keywords:

Fashion; , Art; , Body; , Coloniality; , Indisciplinarity.

Abstract

This article investigates the relationship between fashion, art, and the body through the concept of skin, especially in
the performances of Berna Reale. The central problem lies in how fashion, articulated with visual arts and
communication, reveals codes marked by violence, exclusion, and coloniality within debates on race, gender, and
aesthetics. We analyze the biography of “nude”, introducing the animal print in fashion as a symbolic metaphor. The
theoretical framework draws on counter-colonial critique and communication studies. The writing approach
combines performance analysis, artistic methodology, and theoretical-conceptual discussion, linked to authorial
research developed at the Imaginar Muito Mesmo laboratory. The results indicate that fashion and its indisciplinarity,
can displace paradigms and propose modes of perception by putting signs under tension.
Keywords: Fashion; Art; Body; Coloniality; Indisciplinarity.

Author Biography

Sheila Ribeiro, UFBA

1Sheila Ribeiro é artista da moda, do corpo e da tecnologia. Professora do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos da Universidade Federal da Bahia. https://orcid.org/0000-0001-6050-9966, http://lattes.cnpq.br/5171035690218468, sheila.ribeiro@ufba.br

References

AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1970.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

CANEVACCI, Massimo. Fetichismos visuais: corpos erópticos e metrópole comunicacional. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2023.

GLISSANT, Édouard. Le discours antillais. Paris: Présence Africaine, 1981.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo socialista no final do século XX. Tradução de Maria Lúcia Machado. São Paulo: Annablume, 2003.

KATZ, Helena; GREINER, Christine (Orgs.). Arte & Cognição: corpomídia, comunicação, política. São Paulo: Annablume, 2015. 280 p. (Leituras do Corpo).

LEMOS, André. Invasão. Itabuna: Mondrongo, 2024.

LIMA, Diane (org.). Negros na piscina: arte contemporânea, curadoria e educação. São Paulo: Fósforo Editora, 2024.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos de 1844. São Paulo: Boitempo, 2004.

MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. São Paulo: Cobogó, 2021.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles. A estetização do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno: da idade do sagrado ao império das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005

SHIBLI, Adania. Detalhe menor. São Paulo: Todavia, 2021.

WEBSTER, Jamieson. Sexo e desorganização. São Paulo: Ubu Editora, 2025.

FUSCO, Coco. Only Skin Deep: Changing Visions of the American Self. New York: Harry N. Abrams, 2003.

O'ROURKE, Karen. Walking and Mapping: Artists as Cartographers. Cambridge: MIT Press, 2013.

LANGE-BERNDT, Petra (org.). Materiality. London: Whitechapel Gallery, 2015.

Referências Artísticas

Berna Reale; Nancy Burston; Caetano Veloso; James Dean; Dendezeiro; Elvis Presley; Giorgio Armani; Gilberto Gil; Gucci; Héctor Babenco; Luchino Visconti; Marilyn Minter; Marlon Brando; Nicholas Ray; Oliviero Toscani; Pierre Verger; Richard Quinn; Sebastião Salgado; Thom Browne; Tiganá Santana; Tran Ba Vang.

Published

2025-12-26

How to Cite

Ribeiro, S. (2025). Animal print ou printando animais: muitos nudes para várias peles entre racialidade e percepção de gênero na artemoda. Ponto-e-Vírgula, 2(38). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/73294