Complex thought and the recconection of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-4807.2021i29p80-96

Keywords:

Complex Thinking, Reconnection of Knowledge, Teaching and Learning Proces

Abstract

This article deals with the fragmentation of knowledge, hyper-specialization and the need to learn to reconnect knowledge within the teaching-learning process; it also deals with some polyvalent sciences that can favor the reconnection of knowledge and the need to reform thought, considering that complexity has as its sources, among others, three theories: the theory of information, the theory of cybernetics and the theory of systems. Therefore, to reform the thought that separates and fragments towards a thought that connects and reconnects: complex thinking is a thought that contextualizes and is capable of articulating knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cintia Bianchi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutorado (incompleto) em Políticas Públicas de Educação - Ciências Sociais - PUC SP. Mestre em Educação - Formação de Formadores pela PUC (2015). Pós Graduada em Tecnologias Digitais de Educação - UFC (2021) e Gestão do Currículo - Uso de Tecnologias Digitais de Comunicação e Informação na sala de aula

References

ALVES, Eliana Aparecida. Possibilidades e Limitações do Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs), na busca da religação dos saberes: um estudo à luz do pensamento complexo.

ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; PETRAGLIA, Izabel. Estudos de Complexidade. (Orgs). São Paulo: Xamã, 2006. 99 p.

ALMEIDA, Maria da Conceição de; CARVALHO, Edgard de Assis. (Orgs). Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005. 104 p.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação, projetos, tecnologia e conhecimento.1. ed. São Paulo: PROEM, 2002. 65 p.

LORIERI, Marcos Antonio. Filosofia: fundamentos e métodos. São Paulo:Cortez, 2002. 231p.

LORIERI, Marcos Antonio Possível caminho para a superação da fragmentação dos saberes. In: ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; PETRAGLIA, Izabel. Estudos de Complexidade. (Orgs). São Paulo: Xamã, 2006, p. 37-48.

MORIN, E. Para sair do século XX. Tradução: Vera Azambuja Harvey. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986, 361p.

MORIN, E. Ciência com consciência. Trad.: Maria D.Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 2a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

MORIN, E. O Método 3. O conhecimento do conhecimento. 2 ed. Trad. Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 1999.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad.: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaia. São Paulo: Cortez, 2000a.

MORIN, E. e LE MOIGNE, J-L. A inteligência da complexidade. Trad. Nurimar Maia Falci. São Paulo: Peirópolis, 2000b.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 128p.

MORIN, E. PENA-VEGA, Alfredo; PAILLARD, Bernard. Diálogo sobre o conhecimento. Tradução de Maria Alice Araripe Doria; revisão técnica de Cleide R. S. de Almeida, Izabel Petraglia – São Paulo: Cortez, 2004. 95 p.

MORIN, E. O Método 6. Ética. Trad. de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2005.

PETRAGLIA, Izabel. Olhar sobre o olhar que olha. Complexidade, Holística e Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. 157p.

VALENTE, José Armando Aprendizagem continuada ao longo da vida. As diferentes dimensões do aprender. Pátio Revista Pedagógica. Porto Alegre, v.4, n.15, p. 9 -12, nov.2000. jan. 2001.

Published

2021-12-21

How to Cite

Alves, E. A., & Bianchi, C. (2021). Complex thought and the recconection of knowledge. Ponto-E-Vírgula, (29), 80–96. https://doi.org/10.23925/1982-4807.2021i29p80-96