Complex thought and the recconection of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-4807.2021i29p80-96Keywords:
Complex Thinking, Reconnection of Knowledge, Teaching and Learning ProcesAbstract
This article deals with the fragmentation of knowledge, hyper-specialization and the need to learn to reconnect knowledge within the teaching-learning process; it also deals with some polyvalent sciences that can favor the reconnection of knowledge and the need to reform thought, considering that complexity has as its sources, among others, three theories: the theory of information, the theory of cybernetics and the theory of systems. Therefore, to reform the thought that separates and fragments towards a thought that connects and reconnects: complex thinking is a thought that contextualizes and is capable of articulating knowledge.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Eliana Aparecida. Possibilidades e Limitações do Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs), na busca da religação dos saberes: um estudo à luz do pensamento complexo.
ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; PETRAGLIA, Izabel. Estudos de Complexidade. (Orgs). São Paulo: Xamã, 2006. 99 p.
ALMEIDA, Maria da Conceição de; CARVALHO, Edgard de Assis. (Orgs). Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005. 104 p.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação, projetos, tecnologia e conhecimento.1. ed. São Paulo: PROEM, 2002. 65 p.
LORIERI, Marcos Antonio. Filosofia: fundamentos e métodos. São Paulo:Cortez, 2002. 231p.
LORIERI, Marcos Antonio Possível caminho para a superação da fragmentação dos saberes. In: ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; PETRAGLIA, Izabel. Estudos de Complexidade. (Orgs). São Paulo: Xamã, 2006, p. 37-48.
MORIN, E. Para sair do século XX. Tradução: Vera Azambuja Harvey. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986, 361p.
MORIN, E. Ciência com consciência. Trad.: Maria D.Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 2a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
MORIN, E. O Método 3. O conhecimento do conhecimento. 2 ed. Trad. Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 1999.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad.: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaia. São Paulo: Cortez, 2000a.
MORIN, E. e LE MOIGNE, J-L. A inteligência da complexidade. Trad. Nurimar Maia Falci. São Paulo: Peirópolis, 2000b.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 128p.
MORIN, E. PENA-VEGA, Alfredo; PAILLARD, Bernard. Diálogo sobre o conhecimento. Tradução de Maria Alice Araripe Doria; revisão técnica de Cleide R. S. de Almeida, Izabel Petraglia – São Paulo: Cortez, 2004. 95 p.
MORIN, E. O Método 6. Ética. Trad. de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2005.
PETRAGLIA, Izabel. Olhar sobre o olhar que olha. Complexidade, Holística e Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. 157p.
VALENTE, José Armando Aprendizagem continuada ao longo da vida. As diferentes dimensões do aprender. Pátio Revista Pedagógica. Porto Alegre, v.4, n.15, p. 9 -12, nov.2000. jan. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Ponto-e-Vírgula : Revista de Ciências Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.