The contributions of Political Theory in the design of Public Policies for Local Development:

reflections from the perspective of Education

Authors

  • Maikol Nascimento Pinto PUC-SP
  • Cintia Santos Tolosa Bianchi Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Political Theory, Public Policies, Local Development, Education

Abstract

This article aims to discuss the contributions of Political Theory to the conceptions of Public Policies for Local Development, focusing on reflections and debates on Education. The methodology used was Bibliographic Research, since this methodology allows us to turn to concepts of authors [of Political Theory], with the purpose of creating an environment conducive to an academic debate that encourages reflection on its implications in Education with the intention of contributing to the vast epistemic field of the themes addressed here.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maikol Nascimento Pinto, PUC-SP

Doutor Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais - PUCSP, com estadia de investigação no Programa Interuniversitario de Doctorado em Educación (PIDE): Universidades Nacionales de Lanús (UNLa), Tres de Febrero (UNTreF) y San Martín (UNSaM), na Argentina. Mestre e Bacharel em Administração pela PUC-SP (2017; 2013). Pós-Graduado em Docência no Ensino Superior-FSA (2018), Sociólogo e Pedagogo (FPA), com Formação Pedagógica de Docentes (equivalente à Licenciatura Plena) pela Fatec São Paulo (CPS). https://orcid.org/0000-0002-7208-1925; http://lattes.cnpq.br/7500551060950230 - Contato: maikolnascimentop@gmail.com

 

Cintia Santos Tolosa Bianchi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora no Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais - PUCSP. Mestre em Educação - Formação de Formadores pela PUCSP (2015). Pós-graduada em Tecnologias Digitais de Educação - UFC (2021) e Gestão do Currículo - Uso de Tecnologias Digitais de Comunicação e Informação na sala de aula – USP (2011)

References

FREY, Klaus. Políticas Públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. In: Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, nº 21, Brasília: IPEA, jun.2000, p.111-259.

FLORESTAN, Fernandes. Sociedades de Classes e Subdesenvolvimento. 5 ed. São Paulo: Global, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo, Paz e Terra, 2011.

____________ . Educação como prática da liberdade. São Paulo, Editora Paz e Terra, 2011.

KOWARICK, Lúcio. A espoliação urbana. São Paulo. Paz e Terra, 1979.

LASWELL, H.D. Politics: Who Gets What, When, How. Cleveland, Meridian Books. 1936/1958.

LOCKE, John. Segundo Tratado sobre o Governo (1689-90) Caps. I ao IX e XVIII.

MANNHEIM, Karl. “O pensamento conservador”. In: MARTINS, José de Souza (org.) Introdução crítica à sociologia rural. São Paulo, HUCITEC,1981.

MARTINS, Sérgio Ricardo Oliveira. Desenvolvimento Local: questões conceituais e metodológicas in INTERAÇÕES Revista Internacional de Desenvolvimento Local. Vol. 3, N. 5, Set. 2002.

MARTINS, Tatiana Gomes. Mudança social e desenvolvimento no pensamento de Florestan Fernandes nos anos 50. in GRUPO DE TRABALHO: PENSAMENTO SOCIAL NO BRASIL. XI Congresso Brasileiro de Sociologia. UNICAMP. Campinas, 2003

MONTESQUIEU, Barão de. Do espírito das leis. São Paulo, Abril Cultural, 1973. Coleção “Os Pensadores”, Vol. XXI.

OLIVEIRA, Francisco de. Aproximações ao enigma: o que quer dizer desenvolvimento local? São Paulo, Pólis: Programa Gestão Pública e Cidadania/EAESP/FGV, 2001.

PATEMAN, C. Participação e teoria democrática. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

SANTOS, B. S. Os processos da globalização. 2002. Disponível em: <http://www.eurozine.com/articles/2002–08–22–santos–pt.html>. Acesso em 25 ago. 2024.

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Revista Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 16, jul/dez. 2006, p.20-45.

WANDERLEY, Mariangela Belfiore. Refletindo sobre a noção de exclusão in As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Bader Sawaia (org.), p.16-26. Petrópolis, Editora Vozes, 2008.

Published

2024-10-01

How to Cite

Nascimento Pinto, M., & Santos Tolosa Bianchi, C. . (2024). The contributions of Political Theory in the design of Public Policies for Local Development: : reflections from the perspective of Education. Ponto-E-Vírgula, 2(34). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/68465